-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dobbel dose Qashqai
Nissans standard seksårssyklus har nådd et nytt startpunkt. En nykommer og en veletablert japaner møter derfor hverandre til denne testen – og det er ingen tvil om at vinneren heter Nissan Qashqai. Vi har nemlig tatt med oss både den utgående og den nye utgaven av Nissans kompakt-SUV på test denne gang.
Først publisert i Bil 5-2014.
Finstemt, modifisert og videreutviklet. I den nye Nissan Qashqai finnes knapt en detalj som ikke har vært gjenstand for ett av ordene. Vi tok med både den nye og den utgående på test, og kan slå fast at fremskrittet er merkbart og målbart – men ikke på alle områder.
Størrelsen er ikke helt identisk, men forskjellen er ikke stor. Utvendig lengde har lagt på seg 5 cm, mens akselavstanden er strukket 1,5 cm. I praksis betyr det mer at innvendig kupébredde er økt med 3,5 cm mellom fordørene og at bagasjerommet har fått bedre lengde og 20 liter større volum.
Det er også grunn til å peke på at ståhøyden under den åpne bagasjeluka – som er irriterende lav på den gamle Qashqai – nå er økt med hele 18 cm, og dermed går hodet klar under innlasting selv om du er 190 cm høy.
Den store forskjellen sett fra førersetet er at nykommeren oppleves som en vesentlig større bil. Ikke så mye i fysiske mål, men både dashbordets utforming og den økte kupébredden gir sitt bidrag til dette.
Begge bilene har et oversiktlig og enkelt dashbord med tradisjonell design og med store, lettleste instrumenter, men den nye gir et vesentlig mer moderne uttrykk, med stor skjerm og fin grafikk. Materialvalg og overflatefinish sørger for at ferskvaren ligger på et helt annet nivå når det gjelder opplevd kvalitetsfølelse.
God komfort
Begge utgavene viser seg frem med meget akseptabelt nivå når det gjelder både sitte- og kjørekomfort. Dette er ett av områdene hvor vi ikke klarte å skille de to utgavene fra hverandre.
En liten detalj skiller de to bilene når det gjelder komfort, nemlig støyen – og den gikk i nykommerens disfavør. Grunnen: Dekkdimensjonen. Med 50-profil på 19-tommers felg var det målbart høyere lydnivå i den nye enn i den gamle Qashqai. Sistnevnte sto på en mer moderat dimensjon med 17-tommers felg.
LES VIDERE:
- Del 2
- Testvurdering og poeng gammel Qashqai
- Testvurdering og poeng ny Qashqai