Nissan Qashqai 1.5 CRD Tekna








Publisert Sist oppdatert

Nissan Qashqai

Innledning

Nissan Qashqai ser ut som en liten SUV, men Nissan kaller den heller en cross-over. Hadde bilen hatt 4WD som standardutstyr, ville vi uten tvil kalt den SUV – men ettersom 4WD bare leveres i kombinasjon med 2.0-motorene (både bensin og diesel), regner den norske importøren med at 2WD vil stå for den overveiende del av salget her hjemme. Sagt på en annen måte, skal du ha firehjulsdrift på denne bilen, må du opp i minst 300.000 kroner, og dermed blir den for dyr til å lokke de store kundevolumene.

Fra førersetet finner vi et oversiktlig og enkelt, men høyt, dashbord med moderne design og ryddig instrumentering. Interiøret gir en solid kvalitetsfølelse, men vi savner de praktiske smårommene hvor småting som mobiltelefonen kan legges.

Setene har rikelige reguleringsmonn, og gir god sittestilling og god sidestøtte i både sittepute og rygg, men de mest røslige av oss ville gjerne hatt litt bredere seter. Fothvileren for venstrefoten er grei nok, mens høyrebenet finner god sidestøtte mot midtkonsollen.

1,5-literen har både fart og styrke på nær sagt samme nivå som alle de tre andre testbilene, til tross for at Qashqai er den tyngste bilen i testen. Motoren oppfattes som meget stillegående, støynivået er i det hele tatt imponerende – 3 og 4 desibel lavere enn i Golf er ren utklassing. Det lille som høres av ulyd er en smule transmisjonslyd ved visse turtall.

Qashqai har et understell som ligger mer i komfortabel enn sportslig retning, men langt fra så myk at den viser tendenser til krenging. Bilen oppfører seg stabilt og tillitvekkende ved panikkbremsing. Styringen er presis, men er ikke utpreget kontant. Som den eneste av testbilene har Qashqai sekstrinns gearkasse, i praksis betyr det at turtallet ligger litt for lavt i sjettegear til å gi maksimalt fraspark ved landeveishastighet. Du må altså sjalte ned et trinn eller to når det er behov for kjapp akselerasjon.

At Qashqai nærmer seg SUVkonseptet, er den høye bakkeklaringen et bevis på. Med 18 cm er den identisk med for eksempel Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander, og den bidrar til bedre fremkommelighet på ubrøytede veier og dårlige hytteveier. Derimot er det et paradoks at Qashqai, som har testens høyeste karosseri, har den desidert laveste ståhøyden under åpen bakluke. Her kan ungene lære mange nye banneord når far skal laste inn bagasjen for helgeturen.

En detalj som kan være et problem ble oppdaget under testen: Etter timers kjøring i snødrev hadde det pakket seg snø foran radiatoren. Da vi parkerte for kvelden sørget radiatorvarmen for at dette ble til sørpe, som så frøs til is i løpet av natten. Om morgenen var nedre del av radiatoren dekket av tykk is.

FØRERMILJØ 8
Moderne og funksjonellt, optimal støtte i setene.
PLASS 8
Best bagasjeplass, god benplass bak. Takluke gir snau takhøyde.
KOMFORT 8
God fjæringskomfort og sittekomfort. Lavest støynivå i dette laget.
KJØRING 8
Tillitvekkende hjuloppheng og akseptabel styrefølelse. Stabil.
MOTOR/FORBRUK 9
Fleksibel, solid trekkevne. Høyest forbruk, men ikke innkjørt motor.
SIKKERHET 9
Har alt en moderne kompaktbil bør ha. Ikke NCAP-testet ennå.
PRIS 7
Nest høyest pris av testbilene. Solid nivå på standardutstyr.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Kia Cee'd
- Toyota Auris
- Volkswagen Golf
- Konklusjon- Tekniske data

Powered by Labrador CMS