Nissan X-Trail

Publisert Sist oppdatert

X-Trail
X-Trail

Innledning

Nissan X-Trail er størst når vi måler uten reservehjul på bakdøren. Den føles også som vesentlig tyngre enn de tre konkurrentene og oppfattes fra første stund som mer offroadtilpasset enn de andre – uten at den er det. Førerplassen kan oppleves som bedre tilpasset krevende kjøreforhold. Du sitter nemlig høyt, ikke bare høyt over bakken, du sitter også høyt i bilen. På den måten har du bedre oversikt over nærområdet rundt bilen og ved at X-Trail har markerte hjørner foran oppleves den som mer oversiktlig når det blir trangt og det kreves at du plasserer bilen riktig på veien.

Vår testbil er en Elegance med skinninteriør. Skinnet er praktisk ved at det er enkelt å holde rent, men når setene har såpass svak sidestøtte som i denne bilen blir ikke sittekomforten helt god. Først og fremst savner vi bedre sidestøtte og da spesielt til øverste del av ryggen. Men også støtten under lårene kunne vært bedre. Kjørestillingen er ellers behagelig med god støtte til venstrefoten og passe avstand til rattet.

Bortsett fra instrumentenes plassering midt på dashbordet er førermiljøet tradisjonelt og ryddig og oversiktlig. Det er nok smårom til småting du har med på tur, blant annet i form av et stort rom rett foran rattet. Foruten koppholdere på hver side på toppen av dashbordet er det kjølerom til mineralvannbokser midt på dashbordet. Dette er den eneste av testbilene som ikke har original radio/CD-spiller som standard. Automatisk klimaanlegg og det andre du forventer i denne prisklassen er derimot på plass.

I X-Trail har du bilen tett innpå deg, litt for tett synes noen, midtkonsollen gnager nemlig litt på høyre legg. Takhøyden i vår testbil er knapp. Dette skyldes delvis at du sitter høyt, men også at vår bil har soltak som senker taktrekket betydelig både for de foran og de bak. Kupeen er smalere enn i Hondaen, men det er først og fremst benplassen Nissan har knepet inn på – den er nemlig mindre enn i Hondaen enten du sitter i for- eller baksetet. Det er mest merkbart for baksetepassasjerene som har hele 8 cm mindre plass til rådighet med en 175 cm lang sjåfør bak rattet.

X-Trail har et langt bagasjerom. Klapper du sammen baksetet er det 161,5 cm langt og du kan forlenge det ytterligere ved å ta ut sitteputene. Baksetet er delt 40/60 og er utstyrt med gjennomlastingsluke. Denne kan brukes som midtarmlene, eller du kan vippe av hele luken og kan dermed utnytte hele lukeåpningen. Gulvet i bagasjerommet er plastbelagt og kan ved behov tas ut og spyles, men det er upraktisk glatt og de fleste vil nok legge inn en antisklimatte. Under bagasjeromgulvet er det et vanntett rom, og det er flere luker og smårom i gulvet.

X-Trail føles tung og gedigen på veien, det til tross for at den er nesten 40 kg lettere enn CR-V. Fjæringen er fast og robust, og denne bilen gir inntrykk av å være bedre tilpasset tung last. En titt i vognkortet avslører at den takler 510 kg nyttelast, det blir 210 kg bagasje i tillegg til fem personer.Til sammenligning kan du bare ha med 100 kg bagasje i tillegg til fem personer i CR-V.

Også X-Trail føles litt ristete på skarpe små ujevnheter og på vaskebrett, men er likevel roligere og behageligere enn CR-V. Også her er hjulstøyen på grov asfalt fremtredende og etter som forskjellen i støynivå mellom fin og grov asfalt er såpass stor kan du ikke unngå å legge merke til støyen.

Normal frisk svingkjøring takler den bra, men i unnamanøveren viser den svakheter og uten elektronisk stabilitetskontroll må den gi seg ved 8 km/t lavere hastighet enn CR-V. Med stabilitetskontrollen i aktivitet tåler den derimot samme inngangshastighet som CR-V, men stabilitetskontrollen drar effektivt ned hastigheten i første sving slik at gjennomkjøringshastigheten også nå er 8 km/t lavere enn for CR-V.Ved aktiv svingkjøring melder understyringen seg tidlig. På grusvei kommer understyringen svært tidlig, og vi har en mistanke om at de originale dekkene ikke er det som er best egnet for grusveikjøring og det var godt å ha stabilitetskontrollen i bakhånd.

Nissan har valgt et ganske avansert firehjulsdriftsystem. Normalt har X-Trail drift på forhjulene. Ønsker du firehjulsdrift kan du trykke på Auto-knappen. Ved hastighetsforskjell mellom to eller flere hjul vil driften til bakhjulene nå kobles inn. Vil du ha firehjulsdriften permanent innkoblet trykker du på 4WD-knappen.

Selv om du kjører med ren forhjulsdrift vil firehjulsdriften kobles automatisk inn ved store hastighetsforskjeller mellom hjulene kombinert med kraftig belastning av motoren. X-Trail har også antispinnregulering og elektronisk differensialbrems som bremser det hjulet som spinner. Likevel viste vår enkle firehjulsdrifttest at det er mulig å bli stående fast også med X-Trail, men under normale forhold er ikke det lett. X-Trails toliter holder ikke følge med verken RAV4 og CR-V når det gjelder akselerasjon, men uten at den føles undermotorisert.

Trekkraften er god, men på grunn av den svake akselerasjonen blir det gjerne til at du ligger et gear lavere med X-Trail enn med konkurrentene. Snakker vi om ren trekkraft henger den derimot godt med. Vår bil hadde bare 2000 km på telleren og bensinforbruk og akselerasjonsegenskapene kan nok bli bedre når motoren har fått flere kilometer og er godt innkjørt.

Dette er den mest offroadaktige av de fire testbilene og den har et meget robust preg.Innredningen er tradisjonell med vekt på stor bagasjeplass fremfor god plass i kupeen. En bil vi ville valgt med utstyrsnivå Sport fremfor vår testbils Elegance-pakke, da vil prisen bli 335.800 kroner med stabilitetskontroll.

FØRERPLASS = 9
Skinnsetene gir dårlig sidestøtte, men ellers fungerer førerplassen godt. Oversikten rundt bilen er førsteklasses.
PLASS = 10
Nissan har vært gjerrig når det gjelder plass i kupeen, men bagasjerommet er rommelig.
KOMFORT = 9
Støynivået er lunt, men litt høyt på grov asfalt. Fjæringskomforten er godt balansert.
KJØREEGENSKAPER = 9
Den elektroniske stabilitetskontrollen er til stor hjelp, X-Trail understyrer tidlig og er ikke like letthåndterlig som de andre.
YTELSER OG FORBRUK = 7
X-Trail-motoren er arbeidsvillig, men testforbruket er høyt. Det kan skyldes lav kilometerstand.
PRIS OG UTSTYR = 7
X-Trail Elegance er dyr i dette selskapet. X-Trail Sport til 335.800 er derimot konkurransedyktig (9).

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Honda CR-V
- Subaru Forester
- Toyota RAV4
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS