-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda Octavia 1.6 GLX
Hvordan skille en Skoda fra en Volkswagen fra en Audi fra en Seat? Volkswagen har greid det, Skoda er forskjellig fra sine søsken – ennå!
Først publisert i BIL 6 - 1998.
Volkswagens plattformsystem gir mange muligheter, og Skoda Octavia er en av de mange modellene som har utspring i Volkswagens A3-plattform. Teknisk byr den derfor ikke på noen overraskelser, teknikken er i store trekk identisk med den du finner i en Golf eller en Audi A3 og som du etter hvert også vil finne i Seat Toledo og den nye Ventoetterfølgeren Bora.
Vår testbil er en Octavia 1.6 GLX med 100-hesteren under panseret. En motor som har overrasket oss tidligere også, blant annet i Passat og A4, og som i den litt lettere Octaviaen passer enda bedre. Dette er ikke blant de mest turtallsvillige motorene. Den drar uanstrengt til turtellerens rødmerking ved drøyt 6.000 o/min, men akselerasjonen flater ut ved passerte 5.500.
Allerede ved ca 2.500 o/min er det masse trekkraft til stede og i området rundt 3.500 er denne motoren overbevisende fleksibel og trekkvillig. Så trekkvillig at det er lett å bli lurt til å tro at det skjuler seg en 1,8-liter under panseret.
I kombinasjon med en femtrinnskasse med eksemplarisk sjalting, fungerer derfor motoren utmerket. Det er lett å holde følge med trafikken på travle motorveier samtidig som den gir avslappet kjøring på langtur. Og skulle du ha behov for litt ekstra fraspark, er det kjapt å vippe inn fjerde- eller tredjegear, men normalt vil du finne at selv i bakkene gir femtegearet mer enn fraspark.
Mye plass
Dette er en stor bil, hele 451 cm lang, lengre enn Opel Vectra sedan. Den er også bredere enn Vectraen, men akselavstanden er 18,7 cm kortere enn i Opelen. Likevel ligger alt til rette for en meget god utnyttelse av plassen, og spesielt i bagasjeavdelingen har tsjekkerne utnyttet plassen godt. 528 liter bagasjevolum og stor bakluke gir et imponerende bagasjerom som er hele 108,5 cm langt med baksetene på plass.
Vipper du frem baksete,t øker bagasjeromlengden med 60 cm. Bakhjulsopphenget med separate fjærer og støtdempere tar liten plass og gjør at bagasjerommet også har god bredde og en svært ryddig utforming. En fiks detalj er at hattehyllen er utformet slik at den kan stå oppreist mot bakseteryggen. Dermed øker bagasjeromhøyden.
Kupéen er lys og virker rommelig og skiller seg sånn sett fra både Volkswagens og Audis modeller som med sine tunge dashborddesign og mørke farger lett kan virke dystre. Det rommelige inntrykket er ikke bare bedrag, foran er Octavia nemlig svært så rommelig. Det er god benplass både for sjåfør og passasjer og selv om kupébredden er beskjeden i forhold til de fleste mellomklassebiler er den bare 1 cm mindre enn i for eksempel Vectra. Takhøyden er også god.
I baksetet er benplassen mindre enn i man kanskje kunne forvente, men liten avstand mellom for- og bakseterygg – 67,5 cm med en 175 cm lang sjåfør ved rattet – oppveies i stor grad av at du sitter forholdsvis høyt, og takhøyden er også tilstrekkelig. Baksetet er blant de bedre hvis det er en treseter du er på jakt etter, men heller ikke her kan midtplassen by på samme komfort som de to sideplassene. Vi noterer dessuten at midtplassen mangler både trepunktsbelte og hodestøtte.
Praktisk førerplass
Skoda har hatt åpen tilgang til Volkswagens underleverandører når det gjelder hendler og brytere, noe førerplassen bærer preg av. Hadde det ikke vært for de lyse fargene og Skoda-emblemet på rattet kunne denne førerplassen like gjerne vært i en Volkswagen eller Audi. Ergonomien er det ikke noe å utsette på hendler og brytere er enkle å finne ut av og har logiske funksjonsmåter.
Octavia GLX er en velutstyrt bil, noe førerplassen bærer preg av, og som tidligere nevnt er høyderegulering av både fører- og passasjersete standard, fireveis regulering av rattet hører også med og man skulle tro alt da lå til rette for en svært gunstig kjørestilling. I likhet med i de fleste produkter fra Volkswagengruppen fungerer høydereguleringen av førersetet slik at setet løftes mer i bakkant enn i forkant når det heves. Lårstøtten er ikke spesielt god med setet i laveste posisjon, og blir enda dårligere hvis du vil sitte høyt. Og med Octavias høye hekk kan det være en fordel.
Med en mulighet til å regulere sitteputens vinkel for bedre lårstøtte, hadde dette setet fungert meget godt. Det har nemlig meget god sidestøtte, og dette er et av de få setene som har korsryggstøtteregulering som virker.
For høyt støynivå
Skoda har lagt seg på omtrent samme linje som Volkswagen og Audi når det gjelder fjæringskomfort. Det betyr at den ligger litt på den faste siden uten at det dermed blir sportslig. Store ujevnheter takles utmerket. De mindre ujevnhetene merkes litt bedre, men uten at det blir ubehagelig. God støydemping mot støt gjør at Octaviaen fungerer godt på dårlig vei.
Støydempingen mot veistøy, og da snakker vi om søle- og steinsprut og vannsprut på våt vei, er ikke spesielt god og du hører godt veien men uten at det blir ubehagelig. Det er heller med på å gi god kontakt med veien, noe som under vanskelige kjøreforhold kan være en fordel.
Støydempingen fra hjulene er derimot dårlig, og vibrasjoner fra veien både høres og merkes godt. Som du ser av støymålingene som er kjørt på en lite slitt asfalttype, er det ikke ille. Heller ikke på grov asfalt øker støynivået spesielt mye, men støybildet er hardt og ubehagelig. På kortere turer er det ikke spesielt sjenerende, men når du må sitte i denne type støy over lengre tid blir det slitsomt, svært slitsomt.
Bedre demping av vibrasjoner er en måte å redusere plagene på, og Skoda kan da begynne med å rive av de V-merkede dekkene (240 km/t) som er standard og i stedet utstyre Octavia med T-merkede dekk (190 km/t). Vmerkede dekk på en bil som har 187 km/t som toppfart er unødvendig, og jeg vil uten problem akseptere litt dårligere styrerespons til fordel for bedre støykomfort. Og jeg har tro på at T-merkede dekk er tilstrekkelig til å fjerne de mest sjenerende frekvensene i støybildet.
Sikre kjøreegenskaper
Kjøreegenskapene vil uten tvil tåle dekk med litt mindre stabilitet. Både for- og bakhjulsoppheng er av kjent Volkswagen-merke. Ikke helt identisk med det du finner i Golf, men konstruksjonen er i store trekk den samme.
Styringen gir god tilbakemelding og er nøytral og presis. Den faste fjæringen og demping gir god stabilitet i kombinasjonen sving og ujevn vei, men det er rom for en liten forbedring og litt strammere returdemping ville redusert duvebevegelsene.
Unnamanøveren takler Octavia uten problem, og ved normal svingkjøring er den også tillitvekkende, og har faktisk et litt sportslig preg. De kraftige dekkene i dimensjon 195/65VR15 gir godt feste, og her tåles det ganske mye før det begynner å komme antydninger til understyring. Når de antydningene først kommer er signalene lette å tolke og understyringen lett å korrigere.
Octavia GLX har både ABS-bremser og antispinnregulering som standard. Bremseegenskapene er det ikke noe i veien med. Korteste bremsestrekning fra 80 km/t målte vi til 25 meter, men bremseprøvene avslørte også at den myke returdempingen lett kan føre til at bremselengdene øker med 3 til 4 meter hvis veien er litt ujevn. Antispinnreguleringen bruker ABSens følere og bremser det hjulet som spinner og er virksom opp til 35 km/t.
Sportslig karakter
Jeg tror ikke Skoda har tenkt at Octavia 1.6 GLX skal være en sportslig familiebil, men ute på veien føles den likevel litt friskere enn vi hadde forventet. Den stramme fjæringen og dempingen, seter som i gir god sidestøtte og et lydbilde hvor en snerten eksoslyd – når den kan høres gjennom hjulstøyen – dominerer sanseinntrykkene, og når dette kombineres med en 1,6-liters motor med et solid mellomregister, får Octavia en sportslig karakter.
Volkswagen kunne lett endt opp med en Skoda som lå tett opp til Golf og A3, men foruten karosseriformen med det enorme bagasjerommet er det en del detaljer som skiller Octavia fra sine tyske søsken. Materialvalg er en viktig del i dette. Octavia gir et billigere inntrykk og ligger nærmere Volvo S/V40 enn for eksempel Passat og A4 når det gjelder finish, en liten forskjell fra sine søsken, men uten at det den får noe billigpreg.
Med 10 års garanti mot gjennomrusting og fullforsinket karosseri burde den biten ikke gi grunn til bekymring. Heller ikke kvaliteten ellers gir grunn til det. Tsjekkerne har spart svært forsiktig og Octavia gir et meget positivt inntrykk. Det eneste problemet vi hadde med vår testbil var en kranglete baklukelås. Skitt førte til at håndtaket hengte seg opp og blokkerte låsen slik at vi ikke fikk låst opp. Det hjalp å smøre og rense, men etter en tur på grusvei var problemet der igjen.
Octavia GLX er ingen sparemodell når det gjelder utstyr. Her får du virkelig mye for pengene, og når 1,6-literen fungerer så godt som den gjør, er det vanskelig å se mange konkurrenter som kan hamle opp med Octavia når det gjelder plass, utstyr og kvalitetsinntrykk til denne prisen. Støynivået må imidlertid Skoda gjøre noe med.