-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda Octavia
Fornuften sitter i høysetet i Octavia. Den er rommelig og byr på greie kjøreegenskaper uten å briljere.
Skoda Octavia. Med praktiske løsninger, god kvalitetsfølelse og riktig markedsføring har Skoda Octavia blitt et bilvalg som gir kredibilitet. Det har vært en bil for den som ønsker å vise at man er fornuftig, fordi den ved hjelp av gode utstyrspakker har blitt opplevd som mye bil for pengene.
Dagens modell kom på markedet i 2004, og til tross for at designlinjene ligner svært på forgjengerens, virker Octavia fremdeles som en moderne bil. Om den virker gammel, er det kanskje først og fremst fordi vi har sett så mange av den.
Motor og girkasse er gamle kjente fra flere av produktene i VAG-familien. Med den utviklingen som har vært for moderne dieselmotorer begynner nå denne motoren å bli litt gammeldags. Først og fremst på grunn av et litt røffere lydbilde enn hva man for eksempel finner på Peugeoten. Lyden er mest sjenerende ved hard akselerasjon, og i mindre grad noe man tenker over når bilen har kommet opp i fart.
Fordelen med motoren er at den byr på gode kraftressurser akkurat der du har behov for dem, og den protesterer ikke, selv når turtallsnåla kommer godt under 2000 omdreininger i minuttet.
Skoda Octavia er nok den minst kjøreglade av de fire i testen. Stabilitetskontrollen gjør at du ikke trenger å være bekymret, og om du kobler den ut vil du kjenne at bilen understyrer omtrent som forventet. Men selv under ganske kraftig provokasjon oppfører Octavia seg svært behersket og byr ikke på store sprell eller overraskelser.
Bremsene på Octavia biter fint og gjør det lett å beregne bremsekraften, selv under litt press. De gode bremsene bidrar også til at bilen oppfører seg eksemplarisk ved nødbrems.
Til tross for at den har fått noen år på baken, har ikke Octavia noe å skamme seg over når det kommer til sikkerhet. Seks kollisjonsputer, beltestrammere på fire sitteplasser, Isofix, og mulighet for å koble ut kollisjonsputa.
Den aktive sikkerheten ivaretas av ESP, nødbremseassistanse, elektronisk bremsekraftfordeling og det man kaller Driver Steering Recommendation, som skal hjelpe deg som fører å gjøre de rette rattbevegelsene i en nødssituasjon.
Den innvendige plassen i Octavia er god. Setene er gode, med lange sitteputer og god støtte for lårene. Sidevangene er også høye nok til at de gir sidestøtte uten at de føles for trange.
Octavia får også pluss for de store bakdørene. Plassen i baksetet er ikke størst, men god nok for normalt høye voksne. Bakseteryggen er imidlertid i bratteste laget, noe som gjør at komforten ikke blir så god som den kunne. Et annet minus, sett fra bakseteplass er den store tunnelen i gulvet. Den gir dårlig beinplass til den som skal sitte i midten.
Octavia byr på en del fikse småting som gjør livet litt bedre. Eksempler kan være handleposekrokene i lasterommet, holder for parkeringsbilletten, og spaken som kommer ut for enkelt å åpne panseret – alt sammen enkle ting som viser at man har tenkt på brukerne.
FØRERMILJØ 8
God ergonomi, funksjonelt.
PLASS 8
Best benplass foran.
KOMFORT 8
Minst kjøreglede av de fire.
MOTOR/FORBRUK 8
Støyer litt, men lavt forbruk.
SIKKERHET 9
Kun få poeng skiller fra fem stjerner.
PRIS/UTSTYR 8
Fremdeles et godt kjøp, god annenhåndsverdi.
SUM 56
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Kia Cee'd
- Peugeot 307
- Volkswagen Golf- Konklusjon
- Tekniske data