-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Omega 2.2 GL
Opel Omega har faktisk et år mer på baken enn Nissan. Selv om de store linjene er uforandret har det skjedd mye med Omega. 2,2-literen under panseret er ny, interiøret er nytt og hjulopphengene er forbedret med tanke på både sikkerhet og komfort i forhold til den bilen som ble introdusert i 1994.
Likevel fremstår ikke Omega som spesielt moderne teknisk sett. Motormessig er det ikke noe å klage på. Opels motorer er moderne og greier de nye utslippskravene uten problemer, men i Omega er 2,2-literen med 144 hk bare akkurat passe. Bare 4 hk mer enn Maximas 2-liter virker beskjedent. Når Opelen dessutten er ørlite tyngre, har hver hk bare 0,15 kg mindre å dra på enn i Maximaen. Det er ikke effekten som gjør at Omegaen er kvikkere og mer trekkvillig, det er drøyt 14% høyere dreiemoment og en gunstigere momentkurve som gjør utslaget. Trekkraften i bakkene og akselerasjonen er bedre enn i Maxima, men ikke på 607-nivå.
Opelmotoren vibrerer og støyer vesentlig mer, og fra utsiden kan en lett tro at det er en godt støydempet dieselmotor under Omegaens panser. Omegasjåføren vil helst unngå å bruke høye turtall, det er derfor gledelig at motoren har god trekkraft på lave turtall og at automatkassen ikke sjalter ned hver gang man er litt hard i omgangen med gasspedalen. Gearkassen utnytter dreiemomentet godt, noe som gjør at bensinforbruket også holdes på akseptabelt nivå.
Den firetrinns automatkassen har tre sjalteprogrammer; normal, sport og vinter. I sportprogrammet vil gearkassen automatisk velge tredjegearet opp til ca 90 km/t og turtallet øker med ca 1000 o/min. Vinterprogrammet kan du bare sjalte inn når hastigheten er under 40 km/t og ved at du da starter i andregear er det vesentlig enklere å starte på glatt vinterføre. Og på vinterføre skal du helst være litt varsom i omgangen med gasspedalen også ved normal kjøring.
Heller ikke Omega har antispinnregulering eller stabilitetskontroll. Sammen med en styring som gir dårlig kontakt med veien, kan vinterkjøringen derfor bli mer spennende enn strengt tatt nødvendig. Differensialbrems er standard, og den kan være til hjelp ved start og i lave hastigheter, men når du har kommet i fart kan den derimot ha negativ innvirkning på kjøreegenskapene.
På de krevende partiene på vår testrute var det påfallende hvor langt etter Omegaen ble uansett hvilken sjåfør som satt bak rattet. Bedre styrefølelse og direkte kontakt med veien hadde gjort det enklere å kjøre på glatta. Slik Omega er nå får du ikke noe godt forvarsel. Selv ikke en så rutinert sjåfør som Tommy Rustad greide å forutsi alle bakhjulskrensene.
På bar asfalt har Omega meget god komfort når det gjelder både vibrasjoner og støy. På grovt is- og snødekke er imidlertid vibrasjonene og støyen på samme nivå som i Maxima. Når lydkomforten er dårligere enn i de to konkurrentene skyldes det hovedsakelig mer motorstøy, men også litt mer vindustøy drar ned helhetsinntrykket. Opelen duver mer over store ujevnheter og det bidrar til at flyten over de store ujevnhetene blir bedre enn i de to konkurrentene. Med litt kvikk svingkjøring på bar vei krenger den også mer.
Omega har en ryddig og robust førerplass hvor du sitter lavt bak et kraftig dashbord. Moderne design med integrert radio gir et positivt inntrykk. Det er likevel morsomt å legge merke til at den ferske Corsaen er mer forseggjort i enkelte detaljer, som for eksempel lysbryteren, enn Omega. Dette er en praktisk og rommelig førerplass med lettleste og oversiktlige instrumenter og et eget tekstvindu over midtkonsollen som har klokke, viser utetemperaturen og radioinformasjon. Temperaturmåleren i vår testbil viste konstant 3 til 4 grader for kaldt.
Sittekomforten er god, og setene gir god støtte både sideveis, til korsryggen og under lårene. Her kan du bare regulere rattet i høyden og da i faste posisjoner, men det passet vårt testlag godt. Setehøyden kan reguleres elektrisk, mens sitteputens vinkel reguleres manuelt, også korsryggstøtten kan reguleres.
Klimaanlegget har automatisk temperaturregulering, og du kan regulere temperaturen separat på høyre og venstre side. Omega har den klart dårligste defrosteren. Da Maxima etter 10 minutter var kjøreklar, hadde det bare så vidt begynte tine på Omegaens frontruten. Når den først ble varm nok, ca 6 minutter etter Maxima ved -8°C, var spredningen av varmluften meget god.
Også Omega har Xenon lyskastere som standard. Nærlyset fungerer meget godt, mens fjernlyset har ekstremt lang rekkevidde og lyser svært høyt, men spredningen sideveis er elendig, spesielt inn i venstresvinger har du svært lite lys.
Av de tre testbilene har Omega best takhøyde i baksetet, men selv den har 1,5 cm mindre takhøyde enn Corsa! Benplassen og kupébredden er det derimot ikke noe i veien med. Bagasjeplassen er meget god, men bredden i bagasjerommet er litt begrenset på grunn av reservehjulet som står i venstre side. Opel har plassert hengslene utenfor lukeåpningen og det er derfor enkelt å utnytte plassen. Bak midtarmlenet i bakseteryggen er det skiluke. Bakseteryggen kan legges ned og høyden i åpningen til kupéen er 32,5 cm. En fiks detalj er at ryggen på høyre forsete kan vippes forover. En mindre fiks detalj er at du må ta nøkkelen ut av tenningslåsen før du får åpnet bakluken.
Vår Omega er en GL, vil du ha litt mer luksus er kanskje en Elegance et alternativ. Prisen øker da til 402.100 kroner, og du får automatisk nivåregulering, soltak, kjørekomputer, elektrisk oppvarmet baksete, elektrisk betjent solgardin på bakruten og mulighet til å koble ut kollisjonsputen på høyre side.
Omega gir et robust og solid inntrykk. Komforten lider litt på grunn av den harde motorgangen, og kjøreegenskapene på grunn av bakhjulsdriften. En bakhjulsdreven bil i denne prisklassen må ha stabilitetskontroll for å komme opp på samme sikkerhetsnivå som forhjulsdrevne biler.
FØRERPLASS = 9
Ergonomien stemmer meget godt. Vi savner 4-veis rattregulering, men setter pris på gjennomført design.
PLASS = 10
Omega er rommelig og har bedre, men ikke god, takhøyde i baksetet.
KOMFORT = 8
God fjæringskomfort, men hardt støybilde og støyende motor drar ned.
KJØREEGENSKAPER = 7
På vinterføre har bakhjulsdriften tydelige begrensninger. Hvor er stabilitetskontrollen, Opel?
YTELSE OG FORBRUK = 9
Trekkvillig motor og nydelig gearkasse gir gode ytelser og bra forbruk.
PRIS OG UTSTYR = 8
Dårlige garantier, men høyt utstyrsnivå. Men det var denne stabilitetskontrollen igjen, da.
LES VIDERE:
- Nissan Maxima
- Peugeot 607
- Konklusjon
- Priser og tekniske data