-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Vectra GTS 3.2 V6
Opel topper Vectraprogrammet med GTS 3.2 V6, og håper at den rommelige femdørs kombikupéen skal fenge et ungdommelig og kjøpesterkt publikum.
Først publisert i BIL 3 - 2003.
Sportlimousine kaller Opel Vectra GTS, og sier med det at de satser på et publikum som jakter på en bil med mer sportslig karakter enn Vectra sedan. Forskjellene til sedanen er ikke med en gang så åpenbare, men den skrånende hekken med stor bakluke avslører GTSen. Ser du litt nærmere etter vil du også se at GTSen har en mer aggressiv front. Lyktene har fått sorte deksler, og grillen i støtfangeren er markert mye kraftigere som en fortsettelse av panseret. Luftinntakene på hver side av frontstøtfangere, like foran hjulene, er også med på å forsterke den sportslige karakteren. Fronten gir inntrykk av at bilen er lavere, noe som understrekes av at GTSmodellene er senket i forhold til sedanen. Vår testbil har 1,5 cm mindre bakkeklaring enn sedanen vi testet i Bil 7/8 i fjor.
Sportsunderstellet, som i følge Opel gir 20 mm senkevirkning, består av støtdempere og fjærer som er spesielt tilpasset en mer sportslig karakteristikk. I vår test av Vectra sedan kommenterte vi svak styrefølelse, og ikke uventet har GTSen et nytt styreprogram til den elektriske styreservoen. Dette skal gi bedre styrefølelse og styrepresisjon – og det virker. Toppmodellen er kanskje ikke riktig utgangspunkt for å vurdere hele GTS-serien, den starter nemlig med en 1,8-liters motor som koster bare halvparten så mye som vår testbil. GTSen gir et helt annet inntrykk enn de Vectra sedanene vi har kjørt tidligere.
Den sportslige karakteren er det umulig å ikke legge merke til. På hullete Oslo-gater og over trikkeskinner er du ikke tvil om veiens beskaffenhet, og den store Opelen føles nesten som en småbil i måten den takler de skarpe ujevnhetene, litt vimsete og stumpete. Større ujevnheter har den ingen problemer med, og da kjenner du også bilens tyngde. På ujevn landevei fungerer understellet meget godt, og det er bare når hjulene treffer skarpe asfaltkanter at det slår litt hardt. Men Opel har greid å isolere hjulopphengene godt nok til at Vectraen likevel oppleves som robust og solid, og antydninger til skrangling og knirkelyder på grunn av ristingen finnes ikke i vår testbil.
Støyen er derimot litt i overkant av hva vi hadde forventet i denne prisklassen. 50-profil vinterdekk er normalt mer stillegående enn sommerdekk, og på grov asfalt er støynivået litt i overkant av hva vi hadde forventet. Synd, for Vectraen er ellers svært så stillegående når det gjelder både motorog vindstøy. Og på fin asfalt er lydkomforten førsteklasses, og gir Vectraen akkurat den komforten du forventer til denne prisen.
Du skal ikke kjøre mange svingene før du oppdager at dette er en vesentlig mer kompetent bil enn sedanen. Styrefølelsen og styrepresisjonen ligger på et helt annet nivå, og kontakten med veien er vesentlig bedre. Selv om det fortsatt er biler som gir bedre kontakt med veien, er dette meget bra,og den store Vectraen føles trygg også på glatte vinterveier.
Stabiliteten er upåklagelig, også på sporete vei. Med 3,2-literen er Vectraen forholdsvis fortung, noe som gir godt feste og god fremkommelighet, men som kan føre til at det på glatt vei slipper bak. Men den gode styringen bidrar til at du kjenner sladden allerede når den er i emning, og kan korrigere så tidlig at den elektroniske stabilitetskontrollen rekker å reagere. Ved normal tilbakelent kjørestil er det ingen fare for overraskelser, bare ved litt mer enn normalt aktiv kjørestil er Vectraen litt livlig.
Med 211 hk og 300 Nm til rådighet er det lett for at det går litt raskere enn strengt tatt nødvendig. Kraften kommer mykt og kraftfullt helt fra bunnen av. Effektkurven stiger ganske bratt opp til ca. 4200 o/min hvor den flater ut,før den begynner på nedturen ved 6200 o/min. Momentkurven er mer interessant. Den har en markert topp på 300 Nm ved 4000 o/min, men allerede ved 1800 o/min passerer den 240 Nm og ligger nærmest flat til ca. 2500 o/min. Der starter den en jevn stigning til 4000 o/min for så å passere 240 Nm ved 6000 o/min på nedturen.
Kraften kommer så mykt at du ikke får den dramatiske fartsopplevelsen som en kunne forvente. Noe av dette skyldes automatkassen som sjalter mykt og kvikt, og vi ble overrasket når vi så på akselerasjonstallene - 7,72 - 7,76 - 7,72 - 7,75 - 7,72 - 7,74. Ikke bare var de utrolig jevne, de var også lave, og passer utmerket til fabrikkens opplysninger. Ifølge Opel skal Vectra GTS 3.2 V6 med automatgear nå 100 km/t på 7,8 sekunder, mens den med manuell gearkasse skal nå 100 på 7,5 sekunder.
Motoren går mykt, men har likevel såpass kraft i målet at den ikke levner noen tvil om at den har potensial langt ut over det du normalt forbinder med Vectra-navnet. Trekkraften på lave turtall er imponerende. Gearkassen har et styringsprogram som i stor grad utnytter dette, og holder på høye gear også når det går tungt. Likevel sjalter den villig når du ber om mer kraft, og i bakker eller ved forbikjøringer er det lett å styre gearkassen med gassfoten. Så enkelt at det føles unødvendig å overstyre gearkassens automatikk ved å sjalte manuelt. Når du vil ha et lavere gear før en sving, er det derimot kjekt å kunne vippe til gearspaken og sjaltingen skjer mykt og kjapt.
I og med at motoren trives med å få lov til å jobbe på lave turtall, er også bensinforbruket moderat. 0,83 l/mil på landeveiskjøring med snitthastighet rundt 70 km/t er akseptabelt og på langkjøring på hovedveier er det nok mulig å redusere forbruket ytterligere. Imponerende for en så kraftig motor. Men ved bykjøring vil du se at forbruket øker ganske så markant, og du skal være snill med gasspedalen hvis du skal ned mot literen pr. mil på blandet kjøring.
Det er ikke bare utvendig Vectra GTS er staset opp, også interiøret er forsiktig oppgradert – uten at det på noen måte tar av. Den største forskjellen mellom sedanens og GTSens førerplass ligger i at GTS har treeket ratt og instrumenter med metallramme. Utenom dette er interiørene stort sett identiske. Vår testbil har aluminiumlister på dashbord og dører, skinninteriør og radio/CD/kjørekomputer/navigasjonsanlegg. Et anlegg som er enkelt å betjene når du får satt deg inn i hvordan du navigerer.
Vi er derimot ikke sikker på at betjeningen av klimaanlegget er god nok. Så lenge du lar automatikken styre er det enkelt å forholde seg til. Men det burde være unødvendig å måtte gå til en undermeny for å dirigere hvor du vil ha den varme eller kalde luften. Blant annet opplever vi at automatikken gir for lite defrosterfunksjon, men når du ber om defroster i automatikkinstilling går den på full blås og stenger for luften til fotbrønnene. Vil vi ha defroster og varme til fotbrønnene må du ty til en undermeny, dette burde kunne velges direkte.
Skinnsetene er både kalde og glatte, og selv om femtrinns setevarmer er standard må du finne deg i å fryse litt på baken. Setene gir god støtte under lårene og til siden. Også korsryggen har god støtte, og de aktive hodestøttene er plassert nært hodet. Fireveis regulering av rattet er standard, og med vinkel- og høydejustering av forsetene burde de fleste kunne finne en god kjørestilling.
Plassforholdene er det ikke noe å utsette på, selv om Vectra GTS heller ikke greier å hamle opp med de rommeligste i klassen. Plassutnyttelsen er nesten identisk med Vectra sedan, og vi kan bare registrere forskjeller som skyldes at de bilene vi har testet har ulike seter, med unntak av takhøyden i baksetet, den er 1,5 cm lavere i GTSen.
Bagasjerommet er stort og enkelt å utnytte. Lukebredden er stor, og det er god ståhøyde under bakluken når den er åpen. Bakseteryggen vipper du enkelt forover uten at du må ta av hodestøttene, og øker da bagasjerommets lengde fra 103 til 157,5 cm, med ytterligere noen centimeter frem til baksiden av forsetene.
Tross sportslig karakter er dette en praktisk bil i daglig bruk. Den er karaktersterk nok til å stå frem i mengden, men samtidig snill nok til at den ikke vekker for mye oppsikt. Komforten er akseptabel, men du skal ikke forvente for behagelig skyss på dårlig vei. Kjøreegenskapene og ytelsene er det derimot ikke noe i veiene med.V-sekseren er både rå og snill på samme tid. Opel reklamerer med "den raskeste Opel gjennom alle tider". De kan godt tone det slagordet ned et lite hakk – Vectra GTS 3.2 V6 er like rask til 100 km/t og har bare 3 km/t høyere topphastighet enn Astra Coupé Turbo,og Speedster gjør 100 km/t på 5,9 sekunder. Men Vectraens luksus og status har de ikke!