Opel Zafira 1.9 TDCi

Publisert Sist oppdatert

Opel Zafira var først på markedet med to ekstra seter som kunne felles ned i gulvet under bagasjerommet. Selv om Zafira nå er aktuell i ny generasjon, har ikke det såkalte Flex 7-systemet blitt videreutviklet i særlig grad. Prinsippet er det samme som før, og det er tungt og omstendelig – i hvert fall sammenlignet med Mazda 5 – å vikle setene opp fra og ned i sin skjulte posisjon. På dette området har nok Opel mistet mye av grepet den hadde koblet med den første Zafira.

Førersetet gir upåklagelig sittekomfort, med god sidestøtte i ryggen og en tanke lengre sittepute enn i Mazda 5. Høyrebenet har god sidestøtte mot midtkonsollen. Sittestillingen ellers er uvanlig "usymmetrisk". På grunn av hjulhuset er nemlig fothvileren for venstrefoten trukket uvanlig mye tilbake. Under kjøring sitter du derfor med større knekk i venstrebenet fordi fothvileren er 5 cm nærmere setet enn gasspedalen.

Oversikten fra førersetet er stort sett god, unntaket er ved kjøring på svingete veier, for A-stolpen er så bred at den stjeler mye sikt på skrå framover. Et minus står det også i testprotokollen for at lyse detaljer oppe på dashbordet gir ubehagelige reflekser i frontruta. En detalj krever tilvenning, selv om vi har hatt både Vectra og Astra til å bli vant til den: Spaken for blinklyset har elektronisk funksjon, og i praksis skjer det ofte at blinklyset ikke slår seg av etter svingen. Spaken må da berøres en gang til for å slå det av.

For å matche den sterkeste dieselmotoren som er tilgjengelig i Mazda 5, kjører vi også den sterkeste av CDTi-motorene i Zafira. 150 hester er mer enn nok til å oppnå også sportslige tendenser i kjøringen, hvis det er ønskelig i en slik familiebil. Dreiemomentet står imidlertid litt tilbake i forhold til Mazda 5. Zafira, som er basert på Astra, har et noe fastere chassisoppsett enn sin konkurrent, derved er den noe mindre komfortabel på ujevnt underlag enn Mazda, men på den annen side takler den unnamanøveren mer bestemt. Også her sørger ESP-systemet, som ikke kan kobles ut, for elektronisk hjelp hvis føreren skulle feilbedømme kombinasjonen fart og svingradius.

Zafira har en tendens til understyring når sentrifugalkreftene griper tak i bilen, men bakhjulsopphenget holder grepet så lenge det er normalt god asfalt under hjulene. På vaskebrettunderlag, særlig hvis det opptrer i sving, er det en tendens til stepping. Hjulene holder altså ikke fullgod bakkekontakt, og bilen spretter litt sideveis.

Når vi så kommer til flerbruksbilenes kjernepunkt, fleksibiliteten, kommer Zafira på mange måter til kort mot Mazda 5. Den er vanskeligere å ommøblere, og generelt er seteløsningene mer tungvinte og upraktiske. Det krever styrke og to hender for å hente de to setene på bakerste rad opp fra sitt skjulested. For å få opp setene må seterad nummer to, som består av en hel benk, først skyves helt fram til forsetene. De nedfellbare setene tar også all plassen under gulvet. Her er det altså ikke plass til noe ekstra rom slik som i Mazda 5. Du kan bedre på bagasjerommets anvendelighet ved å kjøpe lastesystemet Flex Organizer som koster 1400 kroner ekstra.

Selv om det er delt seterygg på midtre rad, er den hele sofabenken i hardeste laget til å kunne by på fullgod komfort. Seteryggene kan legges ned separat, etter demontering av hodestøtten, men lastegulvet blir langt fra flatt. Et plusspoeng er det imidlertid at seteryggen på passasjersetet foran kan legges ned, og på den måten gi plass for gjenstander som er 270 cm lange. Av de to testbilene er Zafira alene om å ha feste for bagasjenett. Zafira har også surrekroker i stål i bagasjerommet, mens Mazda har satset på plast. Vi vet hva vi ville foretrekke hvis det først skulle være behov for å holde krefter i sjakk.

FØRERMILJØ = 7
Kompakt, moderne førermiljø med god oversikt. Usymmetrisk sittestilling. Sjenerende reflekser i frontruta.

PLASS/FLEKSIBILITET = 6
Grei benplass i baksetene. Størst bagasjeplass, men tungvint og omstendelig å arrangere setene.

KOMFORT = 8
I utgangspunktet fin fjærings- og kjørekomfort, fast hjuloppheng gir mindre komfort på ujevn vei.

KJØREEGENSKAPER = 8
God balanse i kjøreegenskapene. Hjulopphenget gir stabilitet i unnamanøvere.

YTELSER OG FORBRUK = 9
Kjapp og fleksibel motor, meget akseptabelt forbruk.

SIKKERHET = 9
Fem NCAP-stjerner, en tanke lengre bremselengde enn hos Mazda 5.

PRIS OG UTSTYR = 8
Gunstig basispris og bra utstyrsnivå. Full pakke vil dra opp prisen.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Innledning
- Mazda 5
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS