-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Subaru Outback 2.5i
En mindre bil med dårligere plass og mer tradisjonelt interiør enn hos de to rivalene. I offroadløypa er den en vinner, det samme gjelder prisen.
Subaru Outback kan slå i bordet med et interessant faktum i disse "dieselhysteritider ": Som eneste bensinbil i testen har den lavest CO2-
utslipp. Den har riktignok litt svakere motor enn sine to konkurrenter (7 hk mindre enn i Audien), men den har desidert lavest pris (basisprisen er 249.000 kroner lavere enn på Audi) samtidig som bilens egenvekt er hele 415 kg lavere. Nettopp vekten er den viktigste forklaringen på at Outback hevder seg så godt når det gjelder både utslipp og akselerasjon.
Innvendig finner vi et kompakt førermiljø som bare i liten grad gir deg storbilfølelse. Kupeen er opptil 7 cm smalere enn hos de to rivalene. Fasiten i form av målebåndet bekrefter at plassen i kupeen ellers også er noe mindre – bortsett fra benplassen i baksetet som er testens beste. Med fem seter i bruk er bagasjerommet drøyt 100 liter mindre enn hos de to andre, og det er heller ikke så lett å utnytte rommet effektivt, på grunn av hjulhusene som stikker inn på begge sider.
På førerplassen merker vi oss at skinnsetene gir god sidestøtte i ryggen, mens fothvileren for venstrefoten er i korteste laget, og dermed blir vi fort nummen i foten når vi ikke får "parkert" den godt på lengre turer. Materialvalget i dashbordet og interiøret ellers gir et mer markert hardplastpreg enn hos de to konkurrentene. Utformingen er mer
tradisjonell, og Outback gir dermed et noe mer "gammeldags " inntrykk.
Bilens meget kompetente 4WD-system fordeler i utgangspunktet kreftene 55/45 mellom bakhjul og forhjul. Automatkassen har bare fire trinn, noe som vel må kalles litt gammeldags, og i praksis merkes det at
gearsjaltingen blir noe masete.
Den er kjapp til å sjalte ned i motbakker, samtidig som det nødvendigvis er mindre "sømløst" når utvekslingen skal fordeles over bare fire trinn i stedet for seks. Styringen gir akseptabel respons fra veien, men den er ikke den mest kontante og presise i dette laget.
Motoren har litt lavere ytelse enn hos de to konkurrentene. Det merkes bare i ubetydelig grad under akselerasjonsøvelsene, mens det i praksis er dreiemomentet som utgjør den største forskjellen mellom Outbacks bensinmotor og de to dieselmotorene. De Subarufrelste må fortsatt vente et halvår før det dukker opp en dieselmotor i programmet.
Hadde vi kjørt testen med Outback 3.0 i stedet for 2,5-literen, ville prisen ligget 210.000 kroner høyere enn på testbilen. Prisforskjellen fanger opp både høyere motoreffekt, femtrinns automat og SI-Drive som tillater tre ulike innstillinger av motor- og gearkassekarakteristikk. Men det ville ikke ha forandret på Outbacks plassering i testen, for den høye prisen alene ville medført tre poeng lavere score, mens motorens ytelse ville gitt ett poeng mer.
FØRERMILJØ 6
Ikke perfekt sittestilling. Gammelmodig preg.
PLASS 7
Det minste bagasjerommet, trang kupé. Takluke gir snau takhøyde.
KOMFORT 7
Grei fjærings- og kjørekomfort. Subjektivt mer hjulstøy.
PÅ VEIEN 8
God balanse i kjøreegenskapene. Ikke den beste styrefølelse.
I OFFROADLØYPA 8
Den mest dugelige firehjulsdriften. Takler røffe forhold.
MOTOR/FORBRUK 7
Ytelse på det jevne, matcher dieselmotorenes testforbruk.
SIKKERHET 8
Fire av fem NCAP-stjerner. Bare seks kollisjonsputer.
PRIS/UTSTYR 9
Suveren prisvinner i dette laget, lite ekstrautstyr.
SUM 60
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Audi A6 Allroad
- Volvo XC70- Konklusjon
- Tekniske data