-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Passat 130 TDI 4Motion
Med trekk på alle fire er den raskere enn vi først tror, men det koster drivstoff. Dessuten er ikke denne Passat-versjonen den stilleste gutten i klassen.
Først publisert i BIL 3 - 2002.
Hvis noen undrer seg over at vi har med to like motorer, 130 hesters TDI i både Audi A4 og i Volkswagen Passat, er grunnen blant annet at vi ville ha en praktisk målestokk på hvor mye drivstoff et 4WD-system bruker.Vi ble overrasket over at forskjellen ble så stor i Passatens disfavør. På forhånd var vi klar over at firehjuls-trekket ville bety høyere forbruk, anslagsvis ti prosent, men samtidig antok vi at Passatens sjettegear ville balansere bildet noe.
Stadig flere bilprodusenter kommer med sekstrinns gearkasse, og Volkswagen tilbyr etter hvert denne gearkassen i en rekke av sine modeller. For norske forhold er ikke seks gear bare av det gode, for turtallet ved 80 km/t i sjettegear ligger gjerne for lavt til å kunne utnytte motorens ytelse optimalt. I vårt tilfelle, med en testtur som inneholder mange kilometer motorvei, har sjettegearet sikkert bidratt til noe lavere forbruk, men samtidig gjør 4Motion-systemet at Passaten veier 80 kg mer enn Audien. Alt i alt viser fasiten at Passaten drakk drøyt 6,5 liter mer enn Audien på den 66 mil lange testturen. Det betyr et merforbruk på hele 19 prosent. Et annet bilde på at firehjulsdrift har sin pris, er at Passaten i vår test også har høyere forbruk enn Avensis med bensinmotor. Riktignok bare to prosent mer, men altså fullt målbart.
Når hastigheten faller ned under 70 km/t må det geares ned til femtegear – ikke bare på grunn av manglende trekkraft, men vibrasjonene er kraftige og ubehagelige når turtallet faller ned mot 1200 o/min. Generelt overrasker støyen i Passaten i negativ retning. Av de fem mellomklasse-bilene i vår test, er det i Passaten vi måler høyest lydnivå både under akselerasjon og ved 50 km/t,og ved 80-90 km/t er støybildet mer ubehagelig enn i for eksempel Audien.
Nettopp støyen bidrar til at vi blir "lurt" til å tro at Passaten er tregere enn den er. Under akselerasjon virker den tyngre og mer sedat enn sine konkurrenter fordi den "bråker" mer for å komme opp i fart. Målingene viser nemlig at Passaten, med drift på alle fire, er den raskeste av de fem bilene fra 70 til 100 km/t både i fjerdegear og femtegear. Selv i sitt sjettegear er den en tanke raskere fra 70 til 100 km/t enn Peugeot 406 er i sitt femtegear.