-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen Polo
I denne klassen har det tradisjonelt ikke vært noe tryggere kjøp enn en Polo og dagens modell er ikke noe unntak. Volkswagen har en bil som byr på det meste uten å flytte grenser på områder som plass og ytelser, men den er med og løfter listen når det gjelder utstyr og finish. Ingen andre biler i denne klassen har detaljer som gassdemper på panseret, dempere på hanskeromlokket og håndtakene i taket. Små detaljer som ikke har noen direkte innvirkning på bilens bruksegenskaper, men som gir bilen et mer påkostet preg.
Det er ikke bare i de små detaljene Polo virker påkostet. På veien er den lunest av de tre testbilene. Støynivået er ikke nevneverdig lavere enn i C3 og Jazz, men lydbildet er rundere og behageligere og 1,4-literen under panseret som er litt skarp i lyden når den blir presset på høye turtall går meget stille ved normal kjøring og moderate turtall.
Polo-motoren har moderat effekt, men kraftig dreiemoment, og er ingen sprinter. Fra stillestående er det ca et sekund etter konkurrentene og vår testbil ligger også nesten et sekund etter fabrikkens tall. Når du har kommet i siget er den derimot fleksibel og arbeidsvillig, og selv om akselerasjonen i bakkene er moderat har den god trekkraft. Du må betale litt for den gode trekkraften og Polo har høyest bensinforbruk av de tre testbilene, men vår erfaring er at forskjellen blir mindre dess mer krevende kjøreforholdene er slik at du kan utnytte Polo-motorens trekkraft i femtegearet mest mulig.
Polo er den eneste av testbilene som har stabilitetskontroll som standard. Ved normal landeveiskjøring på sommerføre er den ikke påkrevd, men i unnamanøveren briljerte Polo og tillot større inngangshastighet enn både Jazz og C3 uten at den fikk problemer. Den elektroniske stabilitetskontrollen dro effektivt inn alle tendenser til over- og understyring og dro samtidig ned hastigheten.
Kjøreegenskapene er ikke direkte sportslige, men oppleves som trygge. Styringen er lett og følsom, men vi ønsker oss litt mer kontakt med veien. Vi trives likevel meget godt på svingete veier, og veigrepet og balansen i bilen er førsteklasses og den takler svinger med ujevnheter bedre enn både C3 og Jazz.
Volkswagen har prioritert komforten mer enn konkurrentene. Polo flyter behagelig og duvende over de store ujevnhetene, og ved et par av de kraftige dumpene på vår testrute brukte den opp fjæringsveien og i forhold til C3 oppleves den under slike forhold nesten som litt for myk. De små og skarpe ujevnhetene takler den fast, men behageligere enn både Jazz og C3, og den har ikke den samme stumpe oppførselen som Jazz, samtidig som det rister mindre enn i C3. Sammen med et behagelig støynivå gjør dette Polo til den klart mest komfortable i denne månedens test.
Polo har vokst jevnt og trutt opp gjennom årene, og er i ferd med å nå igjen de små bilene i kompaktklassen både når det gjelder plass og utvendige mål. Fra førersetet oppleves den som rommelig, og bare litt liten plass til å strekke ut venstrebenet avslører at vi har med en småbil å gjøre. Førerplassen er gjennomtenkt og oversiktlig med store lettleste instrumenter og en detaljfinish som klart overgår konkurrentene. Bare den kraftige kopp/flaskeholderen til høyre på dashbordet gir et litt billig preg, men den er til gjengjeld veldig praktisk ved at du kan regulere hvor stor du vil ha den.
Bestiller du Polo med originalradio vil den ta størsteparten av dashbordet, mens Blaupunkt-radioen i vår testbil opptar liten plass. Det enkle varme/friskluftanlegget er enkelt å betjene, men vi anbefaler å investere i et klimaanlegg, det høyner prisen med 11.100,- kroner,men det er det verdt.
Bortsett fra at plassen til venstrebenet er litt begrenset, akkurat som i C3, har Polo en førsteklasses førerplass. 4-veis regulering av rattet, høyderegulering av førersetet, et sete med god støtte til både lår og rygg og med førsteklasses sidestøtte gjør at du sitter meget behagelig og støtt. Og mens både C3 og Jazz har bryterne spredt litt utover er alt du trenger samlet ryddig og oversiktlig på dashbordet i Polo.
Dette er en stor småbil, men den er samtidig tradisjonell når det gjelder plassutnyttelse og heller ikke Polo greier å matche Jazz når det gjelder plassbruken. Plassforholdene bak er gode, uten å imponere. Men du sitter godt og har god takhøyde og rimelig god plass til bena. Bagasjerommet er ryddig, og selv om volumet er mindre enn i C3 oppleves det som enklere å utnytte. Baksetet er delt og du kan velge om du bare vil vippe frem seteryggen og få et skrått gulv, eller om du vil vippe frem sitteputen mot forseteryggen og få et flatt gulv når baksetet er klappet sammen. Seteløsningen er enkel å bruke, men du må vippe av hodestøttene for å få lagt ned seteryggen flatt.
Vår testbil koster det samme som konkurrentene, men når du har plusset på radio/CD-spiller og klimaanlegg vil prisen lande på ca 190.000,- kroner. Polo byr derimot på elektronisk stabilitetskontroll som standard, det veier opp for noe av prisforskjellen. Polo har dessuten en sterk posisjon på bruktmarkedet, og det er stor sannsynlighet for at du får igjen mye av prisforskjellen når Poloen selges igjen.
Vil du ha en småbil med storbilfølelse er dette et godt alternativ, Polo ligger nærmere kompaktklassen når det gjelder kjørefølelse enn noen av konkurrentene.
FØRERPLASS = 10
Denne førerplassen er førsteklasses når det gjelder ergonomi og den har også meget god finish.
PLASS = 9
Polo er tradisjonell når det gjelder plassutnyttelse og har rimelig god plass til både passasjerer og bagasje.
KOMFORT = 10
Denne bilen har det behageligste lydnivået. Selv om også Polo er litt fast over de skarpe ujevnhetene, har den best fjæringskomfort i denne testen.
KJØREEGENSKAPER = 10
Med elektronisk stabilitetskontroll kjører Polo gjennom den doble unnamanøveren uten problemer og den takler dessuten dårlig vei godt.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Polo-motoren er ingen sprinter, men er trekkvillig når du først har kommet opp i fart. Takket være mer trekkvillig motor er bensinforbruket på samme nivå som C3.
PRIS OG UTSTYR = 8
Vår testbil er priset likt med de to konkurrentene, men vi savner klimaanlegg og radio, men noterer stabilitetskontroll som pluss.
Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Citroën C3
- Honda Jazz
- Konklusjon
- Priser og tekniske data