-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo S40 2.4
Volvo S40 har, litt under tvil, fått lov til å bryne seg på de tre tyske statusbilene i denne testen. Under tvil fordi Volvos minstemann ikke umiddelbart plasseres på samme statushylle som de tre tyskerne. Samtidig er den absolutt en naturlig deltaker på bakgrunn av at Volvo har blinket ut de såkalte premiumbilene som lekekamerater for nye S40.
Det er lett å finne seg til rette i førermiljøet som er moderne, minimalistisk, lyst og trivelig. Midtkonsollen er nyskapende, mer i design enn i funksjon, den gir interiøret et særpreg, men noen av knappene er i minste laget. Dessuten, som vi tidligere har pekt på, får ikke høyrebenet fullgod støtte på grunn av midtkonsollens spesielle utforming. Fothvileren til venstrefoten er ikke bredere enn den bør være, mens førersetet gir god sidestøtte i ryggen, noe dårligere lårstøtte. Benlengden frem til pedalene er det eneste målet hvor S40 ikke når opp til de tre andre testbilene, likevel har vi ingen følelse av at benplassen er for snau, undertegnede med sine 186 cm har nok å gå på i lengderetning.
Fjæringen er fast, men likevel svelger hjulopphenget dårlig underlag på en avdempet, komfortabel måte. Volvo (i samarbeid med Ford) har funnet en fin balanse mellom det sportslige og det komfortable. Kjøreegenskapene, nærmere bestemt stabiliteten, nyter godt av at sporvidden er økt hele 6 cm i forhold til forrige S40. Kjørefølelsen understrekes av en meget presis styring. Komforten får støtte av et meget behagelig lydbilde, under akselerasjon kan S40 vise til lavest desibelverdi av de fire konkurrentene.
S40 er den minste av testbilene i utvendige mål, men forskjellen er ikke stor når det gjelder utnyttelsen av plassen. Bagasjerommet er noen liter mindre enn hos de tre konkurrentene. Tilsynelatende er det bagasjerommets lengde som har fått lide ved konstruksjonen av S40, for målebåndet viser at lengden med nedslått bakseterygg er mellom 10 og 18 cm kortere i S40 når baksetets sittepute er vippet opp slik at den står på høykant bak forsetene. Det går imidlertid an å legge ned bakseteryggen uten å vippe opp sitteputene. Da blir ikke gulvet helt flatt, men til gjengjeld er lengden 180 cm, altså lenger enn hos konkurrentene.
Til tross for at både akselavstanden og utvendig lengde er mindre, har Volvo S40 like god plass i baksetet som to av konkurrentene, men kan ikke hamle opp med BMW 320. De innvendige mål avspeiler at S40 er en moderne konstruksjon med en smart måte å utnytte plassen på. Plassen understøttes av komforten, baksetet er godt å sitte i – hvis du ikke er over 175 cm. Takhøyden bak er nemlig snau på grunn av taklinjens bue, så hvis denne detaljen er viktig for deg, må du satse på stasjonsvognutgaven V50.
FØRERMILJØ = 9
Enkelt, innbydende og funksjonelt. Ikke optimal sittestilling.
PLASS = 7
Dårlig takhøyde bak. Dårligst bagasjevolum.
KOMFORT = 8
Fin kjørekomfort, mangler litt på sittekomfort. Behagelig støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 9
Imponerende kjøreegenskaper, effektivt hjuloppheng. Presis styring.
YTELSER OG FORBRUK = 6
Motorstyrke midt på treet i dette selskapet. Ikke raskest, desidert høyest forbruk.
SIKKERHET = 10
Fem stjerner i NCAP-testen, også bra score på barnesikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 8
Basispris midt på treet. Bra utstyrsnivå.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Audi A4
- BMW 320
- Mercedes C180
- Konklusjon
- Priser og tekniske data