-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo S40 2.4i
Volvo S40, som bygges i belgiske Gent, har fått en typisk design i tråd med sine større brødre, det er ingen tvil om at dette er en Volvo. Med denne bilen vinker Volvo farvel til gjennomsnittskunden, og blinker ut de såkalte premiumbilene som lekekamerater for nye S40. Både Audi A4 og BMW 3-serie er dermed naturlige konkurrenter til nykommeren, men ettersom 3-serien er bakhjulsdrevet lar vi den stå parkert denne gang. Vi konsentrerer oss om to konkurrenter med drift på forhjulene.
S40 er den minste av testbilene i utvendige mål, men når det gjelder utnyttelsen av plassen er ikke forskjellen tydelig, bortsett fra at bagasjerommet er noen liter mindre enn hos de to konkurrentene. Tilsynelatende er det bagasjerommets lengde som har fått lide ved konstruksjonen av S40, for målebåndet viser at lengden med nedslått bakseterygg er 157 cm i S40, mot 175 cm i Audi A4 og 181 cm i Saab 9-3. Vi har nemlig valgt å måle lengden når baksetets sittepute er vippet opp slik at den står på høykant bak forsetene. Det finnes imidlertid en alternativ måte å legge ned bakseteryggen på, uten å vippe opp sitteputene. Da blir ikke gulvet helt flatt, men til gjengjeld er lengden 180 cm, altså fullt på høyde med konkurrentene.
Volvo S40 har minst like god plass i baksetet som de to konkurrentene, til tross for at både akselavstanden og utvendig lengde er mindre. Sagt på en annen måte, de innvendige mål avspeiler at S40 er en moderne konstruksjon med en smart måte å utnytte plassen på. Plassen understøttes av komforten, testlaget er enstemmige i at S40 har det beste baksetet å sitte i – hvis du ikke er over 175 cm. Takhøyden bak er nemlig snau på grunn av taklinjens bue, hvis denne detaljen er viktig for deg, må du satse på stasjonsvognutgaven V50.
Førermiljøet er moderne, men tidløst, lyst og trivelig. Midtkonsollen er nyskapende, mer i design enn i funksjon. Den gir interiøret et særpreg, men noen av knappene er i minste laget. Benplassen frem til pedalene er det eneste målet hvor S40 ikke når opp til de to andre testbilene, likevel har vi ingen følelse av at benplassen er for snau, undertegnede med sine 186 cm har mer enn nok å gå på i lengderetning. Sittestillingen ellers er ikke helt optimal, for fothvileren til venstrefoten er ikke bredere enn den bør være, og høyrebenet får ikke fullgod støtte på grunn av midtkonsollens spesielle utforming. Sitteputene er noe korte, sett fra et langbent ståsted, mens vår kvinnelige testsjåfør derimot noterer dette som et pluss i protokollen.
Fjæringen er fast, men likevel komfortabel. Volvo (i samarbeid med Ford) har funnet en fin balanse mellom det sportslige og det komfortable i et hjuloppheng som jobber behagelig og effektivt. Kjøreegenskapene, nærmere bestemt stabiliteten, nyter godt av at sporvidden er økt hele 6 cm i forhold til forrige S40. Kjørefølelsen understrekes av en meget presis styring. Komforten får støtte av et meget behagelig lydbilde som bare skjemmes en smule av romlestøy på grov asfalt.
FØRERPLASS = 9
Oversiktlig og funksjonell. Nyskapende og stilig midtkonsoll. Ikke helt optimal sittekomfort.
PLASS = 8
Kortest utvendig, men akseptabel plass både i kupé og bagasjerom. Snau takhøyde i baksetet.
KOMFORT = 9
Imponerende fjæringskomfort. Behagelig lydbilde, noe romlestøy på grov asfalt.
KJØREEGENSKAPER = 10
Stabil i unnamanøver, forutsigbar. Presis styring og behagelig hjuloppheng.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Akselerasjon midt på treet i dette selskapet. Automatgearet gir forholdsvis høyt forbruk. Solid dreiemoment.
SIKKERHET = 9
Seks kollisjonsputer og mye innebygget sikkerhet. Ikke NCAP-testet, men Volvo regner med fem stjerner. Myke kanter og hjørner gavner fotgjengersikkerheten.
PRIS OG UTSTYR = 8
Høy pris, men ESP, xenonlys, kjørecomputer, regnsensor og radio/CD er standardutstyr.
LES VIDERE:
- Audi A4
- Saab 9-3
- Konklusjon
- Priser og tekniske data