Skoda Superb 1.9 TDI

Superb levner ingen tvil om at den er bygd på Passat, men med 10 cm større lengde har den klassens desidert rommeligste kupé.

Publisert Sist oppdatert

Skoda Superb 1.9 TDI
Skoda Superb 1.9 TDI

Først publisert i BIL 9 - 2002.

Vår testbil er ikke den rimeligste i Superb-programmet, men den rimeligste med Elegance utstyr og har TDI-motoren med 1,9-liter sylindervolum og 130 hk. Med en prislapp på 345.700 kroner er ikke dette noen billigbil, og du kan spare 22.000 kroner ved å velge det lavere utstyrsnivået Comfort. Vår testbil har tilleggsutstyr som løfter prisen til 358.100 kroner. Blant annet har den skinnseter, og lettmetallfelgene i design Solid koster også 2000 kroner mer enn de originale lettmetallfelgene, og til sist bidrar metallic-tillegget til å løfte prisen med 3900 kroner.

Skinnsetene, trepanelene på dashbord og dører, de smakfulle metallinnrammingene av luftdyser, dørhendler, samt belysning av dørhåndtakene bidrar til å gi Superb et sobert og påkostet preg. Utstyrsnivå Elegance betyr at vår testbil har mye utstyr. Automatisk klimaanlegg, elektrisk seteregulering, stereoanlegg med CD-spiller, cruisekontroll, xenon hovedlys, 6 kollisjonsputer og stabilitetskontroll. Hanskerommet og oppbevaringsrommet mellom forsetene har kjølemulighet, vindusviskerne har regnføler, baksetene har elektrisk oppvarming og egne friskluftdyser, i venstre bakdør ligger det en paraply, og i bagasjerommet er det fire kroker som du kan henge handleposene på, alt dette pluss litt til er standard.

Luksuriøs
Det er ikke bare utstyrsnivået og finishen som gjør at Superb gir luksusfølelse, også plassen bidrar. Her er det nemlig overflod av plass, og det er spesielt baksetepassasjerene som kan strekke seg. Med redaktøren i forsetet er det hele 92 cm fra for- til bakseterygg, det er langt mer enn vi har målt i noen annen personbil. Selv med forsetet i bakerste posisjon er det rikelig benplass for baksetepassasjerene, og Superb har en mye rommeligere kupé enn for eksempel Mercedes E-Klasse. Problemet er at takhøyden i baksetet på ingen måte står i stil med benplassen og du skal ikke være mye over 175 cm lang før hodet subber i taktrekket. Kupébredden bak er heller ikke imponerende, men med tanke på at baksetet er utformet som en toseter, blant annet sørger det kraftige midtarmlenet for at den midterste plassen er ubehagelig å sitte på,er bredden likevel tilstrekkelig.

Plassen foran er rikelig, men for langbente kunne forsetet med fordel hatt større reguleringsmulighet. I E-Klasse er benplassen foran hele 122,5 cm, i Superb er den nærmere normalen og 118,0 cm. For å gi de ekstra lange bedre plass kunne det med fordel vært mulig å skyve førersetet ytterligere noen centimeter bakover uten at det hadde gått ut over benplassen bak.

Bagasjerommet er rommelig, men noen liter mindre enn i for eksempel Passat. Lukeåpningen har god bredde, men høyden er bare 44 cm, 6 cm mindre enn bagasjerommets høyde. Bak baksetets midtarmlene skjuler det seg en gjennomlastingsluke og en skipose. Krokene til å henge handleposene på er festet oppunder taket i bagasjerommet og er fjærbelastet og ute av veiene når de ikke brukes. Da Superb ble lansert ble det gjort et stort nummer av CargoFlex, et oppbevaringssystem som er skjult i baksiden av bakseteryggen når det ikke er i bruk og som kan brukes til å holde mindre gjenstander på plass ved at bagasjerommet deles opp i mindre båser. CargoFlex koster 3500 kroner og leveres som fabrikkmontert ekstrautstyr.

God komfort
Sittekomforten er førsteklasses. Forsetene har lang sittepute og kraftige sidevanger og gir derfor god sidestøtte og god støtte under lårene. Førersetet har både høyderegulering og vinkeljustering, noe som gjør at de fleste lett vil finne en god kjørestilling. Regulerbar korsryggstøtte hører også med, og rattet har fireveis regulering. Venstrefoten har en kraftig fothviler i riktig avstand, eneste minus når det gjelder kjørestillingen er at clutchen har litt vel lang vandring slik at det er lett å komme for nærme gasspedalen når du sitter slik at du har full kontroll over clutchpedalens vandring.

Også baksetepassasjerene sitter godt. Baksetet er høyt og gir god støtte under lårene. Samtidig er støtten til ryggen og da spesielt sidestøtten god. Eneste minus er som tidligere nevnt den begrensede takhøyde.

Sterk dieselmotor
Volkswagens 1,9-liters TDI-motor er et skikkelig kraftverk. Det kan Superb trenge, den veier nemlig hele 1465 kg. Effekten er ikke imponerende, men sammen med 285 Nm dreiemoment sørger de 130 hestene for et saftig fraspark.Vår testbil gjorde unna 0 til 100 km/t på 10 sekunder, fra 40 til 100 km/t i tredjegearet gjør den på 8,3 sekunder og 70 til 100 km/t i samme gear går unna på 4,7 sekunder, raskere enn det meste. Forbruket er dessuten innenfor det akseptable. 0,74 l/mil på bykjøring er ikke noe å skamme seg over, og med litt blandet kjøring brukte den 0,64 l/mil, meget bra for en bil i denne størrelsen.

Haken ved det hele er at motoren har en litt sær karakteristikk. Den forholdsvis lange utvekslingen gjør at du må ha et høyere gear enn normalt. Ved bykjøring må du ofte helt ned i førstegear der en bil med bensinmotor har god trekkraft i andregear. Igangsetting krever også påpasselig dosering av gasspådraget. Er pådraget for lite greier ikke motoren å dra i gang. Igangsettinger i bakker blir på grunn av dette unødvendig plundrete. Motoren liker seg ikke under 1500 o/min, og når den mister futten allerede ved litt over 4000 o/min, sier det seg selv at du må regne med hyppig bruk av gearspaken. I tredjegear er det ikke noe å hente under 40 km/t, i fjerdegear unngår du helst hastigheter under 60 km/t og i femte er det naturlig å velge et lavere gear når hastigheten faller under 70 km/t.

Støykomforten på tomgang er ikke den beste, men når du først har kommet i fart har Superb et behagelig støynivå både når det gjelder motor- og hjulstøy. Men dieselmotorens knakking og vibrasjoner merkes, og spesielt ved bykjøring er lydkomforten vesentlig dårligere enn i mellomklassebiler med bensinmotor.

Sikker på veien
Hjulopphengene er i store trekk identiske med det vi finner i Passat og Audi A6. 17 tommers dekk er standard, men det spørs om ikke 16-tommere hadde fungert bedre. Vår testbil var følsom for spor i veibanen, og dette ble forsterket som følge av en litt nervøs styring. Selvoppretting rundt midtstilling er litt for kraftig, og når du blir liggende med litt korrigering enten det er i en sving eller for å korrigere for spor i veibanen, blir styringen litt for nervøs til at det oppleves som behagelig.

De brede dekkene gir førsteklasses veigrep, og sånn sett er kjøreegenskapene meget gode for en bil som ikke har noen utpreget sportslig karakter. Stabilitetskontroll er standard og sørger sammen med det kompetente chassiset for sikre kjøreegenskaper. Bremseeffekten er det heller ikke noe i veien med. Bremsestrekningen er kort og bremsefølelsen god.

Det er de duvende karosseribevegelsene som dominerer og flyten over store ujevnheter er behagelig. De mindre og skarpe ujevnhetene burde den takle bedre, og på hullete og dårlig vei blir den litt vel ristete uten at det blir direkte ukomfortabelt. Xenon hovedlys er standard og kvaliteten på lyset er upåklagelig. Men vi setter et spørsmålstegn ved at hovedlyktene enkelte ganger vibrerer ganske kraftig, lykteopphengene bør konstrueres slik at de tåler dieselmotorens vibrasjoner på alle turtall og belastninger.

Superb er påkostet når det gjelder utstyr og er det mye plass du er på jakt etter er det ingen som matcher den i denne prisklassen. Her er det faktisk så mye plass at en kan spørre seg om man virkelig har bruk for så mye benplass. Superb er ikke så billig som en skulle forvente. Du får en Passat med samme motor, sekstrinns gearkasse og utstyrsnivå Highline for 322.000 kroner. Mange vil nok mene at Skodaen burde vært billigere enn Passaten, selv om det ikke er noe som tilsier at kvaliteten er dårligere.

- Tekniske data for testbilen

Powered by Labrador CMS