-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Yaris 1.3 Sol
Yaris ble bestselgeren blant småbilene i fjor, og det med god grunn. Toyota har gjort en kjempejobb med denne bilen, og den som husker tilbake til Starlet forstår hva vi mener. Designen kan diskuteres, men Yaris matcher det øvrige Toyotaprogrammet perfekt, og noen ganger er det på sin plass med litt nytenkning. Spesielt innvendig er Yaris en ny opplevelse og den skiller seg fra konkurrentene når det gjelder både design og materialvalg.
Dashbordet har masse praktiske rom til ting og tang, men instrumenteringen med digitalt speedometer plassert midt på dashbordet er den mest uvanlige løsningen, men den fungerer meget godt. Instrumentene vises tredimensjonale og visuelt virker det som om speedometeret er plassert langt inne i motorrommet og det er spesielt gunstige for de som er langsynte. Instrumentbelysningen har bare to styrker, en kraftig for dagslys og en dempet for mørke, og det hadde vært optimalt om lyset kunne dempes ytterligere et hakk. Når vi først er inne på lys så har Yaris det klart beste hovedlyset av de tre testbilene, og mange større og dyrere kan misunne Yaris de store lyskasterne. Lyktespylere hadde komplettert det hele.
Yaris er forøvrig oversiktlig og grei fra førerplassen. C-stolpene er litt kraftige, og tar litt av sikten på skrå bakover, men ikke verre enn i Ignis og Sirion. Du sitter høyt, noe som er naturlig, Yaris er jo høyere enn det som har vært vanlig i denne klassen tidligere.
Det er nok benplass til å strekke ut venstrebenet, og førerplassen oppleves som rommelig. Vi har i tidligere tester kommentert at det er litt langt frem til rattet. Det er det fortsatt, og selv om benplassen er god, gir ikke Yaris helt optimal kjørestilling.
Vi har tidligere også kommentert den korte sitteputen, men da har det hatt en vinkel slik at støtten under lårene likevel har vært god. Selv om sitteputen har høyderegulering i bakkant, var det ingen som fant seg til rette i Yaris denne gang. Sitteputen er rett og slett for høy i bakkant, og dermed er også lårstøtten svært dårlig. Yaris har en rommelig kupé, og med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er avstanden mellom for- og bakseterygg 7 cm større enn i Ignis.
Også i Yaris er det god plass til bena under forsetene slik at det fortsatt er mulig å sitte i baksetet når forsetene står i bakerste posisjon. I forhold til Ignis er takhøyden i baksetet litt knapp, men sittekomforten bak er meget god og Yaris er den eneste av de fire testbilene som har tre hodestøtter på baksetet, men midtplassen er avspist med et mavebelte.
Yaris baksete kan skyves 15 cm frem, gjør du det blir det trangt til bena der bak, men bagasjerommets volum øker med ca 100 liter. Baksteryggen er delt og kan legges oppå sitteputen, og du kan dessuten vippe hele baksetet forover slik at du får et 98,5 cm langt flatt bagasjeromgulv.
Toyota-motoren matcher ikke Daihatsus 1,3-liter når det gjelder effekt, men har kraftigere dreiemoment. Trekkraften fra lave turtall er meget god og ved normal kjøring jobber Yaris-motoren svært så uanstrengt. I kombinasjon med at motoren er stillegående gir det et stort pluss når det gjelder komfort. Vår testbil var helt fersk og vi har en mistanke om at motoren blir kvikkere når den får tilbakelagt noen flere mil. Likevel holder Yaris uten problem unna for den langt sterkere Sirion.
Yaris har et presist og lett gearskift som føles robust, vel og merke hvis du ikke bryter på gearspaken. Gjør du det kan det være litt trått å legge inn gearene.
Yaris gir på mange områder følelsen av å sitte i en større bil. Kvaliteten på interiøret bidrar effektivt i så måte, men også komforten er vesentlig bedre enn i de tre konkurrentene. Fjæringskomforten på så vel store som små ujevnheter er klart bedre, og sammen med et behagelige støynivå med moderat vei/hulstøy og en behagelig motorlyd også under akselerasjon, gjør det at Yaris faktisk kunne hevde seg godt i kompaktklassen på dette området.
Yaris har presis og lett styring, og god styrepresisjon og den har en styrefølelse som gjør at du har god kontakt med veien. Dette er en fordel spesielt når det blir glatt. Yaris har en tendens til å overstyre litt når underlaget blir ekstra glatt, og da er det godt å ha en presis styring. Når det slipper skjer det roligere enn med de firehjulsdrevne konkurrentene, og på isbanen er Toyotaen merkbart enklere å kontrollere og mer stabil. Også under oppbremsing på is er stabiliteten god.
Med bare drift på forhjulene burde Yaris ha et handikap på isbanen, men den matchet faktisk både Sirion og Ignis. De to firehjulstrekkerne er mer krevende å kjøre fort med, og må kjøres mer pågående for å utnytte firehjulsdriftens fordeler. På ekstremt glatt føre får de ikke utnyttet driften på bakhjulene i riktig retning og kjøreegenskapene og stabiliteten lider.
På is og snø med bedre feste var derimot firehjulsdriften overlegen. I bakker hvor firehjulstrekkerne kunne stoppe og starte uten problemer ble Yaris lett stående, eller måtte finkjøres for å komme i gang. Du legger ikke ustraffet i vei ut i dyp snø med Yaris, det kan du med firehjulstrekkerne. Yaris har mye utstyr, ABS-bremser, den integrerte radio/CDspilleren og tripkomputeren, som blant annet viser snittforbruk og snitthastighet, er standard, det samme er elektriske vindusheiser på fordørene, elektrisk regulerbare og oppvarmede sidespeil, fjernbetjent sentrallås, friskluftfilter, oppvarmet førersete er standard. Klimaanlegg må du betal 14.000 kroner for å få ettermontert. Lyktespylere må også ettermonteres hvis du ønsker det, og det fortjener de kraftige hovedlyskasterne.
Yaris er den klart mest moderne og forseggjorte av de fire testbilene. Både materialkvalitet, interiørdesign og ikke minst komforten løfter den et hakk over Sirion og Yaris. Spørsmålet blir til slutt om firehjulsdriften er nødvendig, Yaris har nemlig også svært god fremkommelighet og firehjulstrekkerne har ikke mer enn Toyotaen å by på når det gjelder kjøreegenskaper.
FØRERPLASS = 8
Yaris har en oversiktlig og praktisk førerplass, men stor avstand til rattet og dårlig lårstøtte drar ned.
PLASS = 10
God plass både foran og bak, og den spesielle bakseteløsningen gjør at Yaris er svært tilpasningsdyktig.
KOMFORT = 10
Takket være behagelig støynivå og god fjæringskomfort kan Yaris ta opp kampen med større biler når det gjelder komfort.
KJØREEGENSKAPER = 8
Yaris er tryggere enn konkurrentene både på glatt vinterføre og bar asfalt, men også den tenderer litt lett til overstyring på glatta.
YTELSE OG FORBRUK = 10
Dette må være markedets beste 1,3-liter, trekkvillig over hele turtallsregisteret, og dessuten akselerasjonsvillig og nøysom.
PRIS OG UTSTYR
Mye bil for pengene, men vi savner lyktespylere og klimaanlegg og det ville ikke skade om sidekollisjonsputer er tilgjengelig.
LES VIDERE:
- Daihatsu Sirion
- Suzuki Ignis
- Suzuki Jimny
- Konklusjon- Priser og tekniske data