-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo V50 2.4 S Premium
Volvo har et godt grep om stasjonsvognkundene. Forgjengeren V40 sto i fjor for hele 85 prosent av modellens totalsalg på 1688 biler, sedanen S40 bare 15 prosent. Dette viser også at det er med den ferske introduksjonen av V50 at salget av Volvos nykommer virkelig vil skyte fart.
V50 har en stilig, tidløs design med en flott front. Førermiljøet er moderne, med en særpreget midtkonsoll som utmerker seg med nyskapende design. Noen av knappene på midtkonsollen er riktignok i minste laget, men på den annen side er de fire rattene som omfatter funksjoner som det er naturlig å justere under kjøring, store og lette å betjene. En ulempe med midtkonsollens spesielle utforming er at høyrebenet får ikke fullgod støtte, for den tynne frontplaten på midtkonsollen arter seg som en skarp kant mot yttersiden av leggen/kneet. Fothvileren for venstrefoten er heller ikke bredere enn den må være.
Ellers byr V50 på nydelige seter, og den er den eneste av testbilene med elektrisk seteregulering. Det er ikke så raskt å finne den ideelle sittestillingen som i Audi. På papiret når ikke benplassen i førersetet opp til de to andre testbilenes nivå, men i praksis har vi ingen følelse av at benplassen er for snau, undertegnede med sine 186 cm har mer enn nok å gå på i lengderetning. Sitteputene er noe korte, sett fra et langbent ståsted.
Tilsynelatende er det bagasjerommets lengde som har fått lide ved konstruksjonen av V50, for målebåndet viser at lengden med nedslått bakseterygg er 16 cm kortere enn i A4. Vi har nemlig valgt å måle lengden når baksetets sittepute er vippet opp slik at den står på høykant bak forsetene. Det finnes imidlertid en alternativ måte å legge ned bakseteryggen på, uten å vippe opp sitteputene. Da blir ikke gulvet helt flatt, men til gjengjeld er lengden 180 cm, altså fullt på høyde med Audi A4.
Volvo V50 har minst like god plass i baksetet som de to konkurrentene, de innvendige mål avspeiler at V50 er en moderne konstruksjon med en smart måte å utnytte plassen på. Plassen understøttes av komforten, testlaget er enstemmige i at V50 har det beste baksetet å sitte i. Mens takhøyden i baksetet var snau i S40, på grunn av taklinjens bue, er den meget akseptabel her i V50, nærmere bestemt er det 7 cm mer plass til håret her.
Kjøreegenskapene er imponerende, og V50 er også lettkjørt i bytrafikken. Fjæringen er ikke så fast som i Audi A4, og byr derfor på bedre komfort på dårlig vei. Kjørefølelsen understrekes av en styring med god presisjon og bra respons, og alt i alt fremstår V50 som en bil med god balanse mellom sportslighet og komfort. Komforten får støtte av et meget behagelig lydbilde.
FØRERPLASS = 9
Oversiktlig og funksjonell. Nyskapende og stilig midtkosoll. Ikke helt optimal sittekomfort.
PLASS = 8
Midt på treet i dette selskapet både i kupé og bagasjerom, men små marginer.
KOMFORT = 10
Imponerende fjæringskomfort. Behagelig lydbilde. God sittekomfort også i baksetet.
KJØREEGENSKAPER = 10
Stabil i unnamanøver, forutsigbar. Presis styring og behagelig hjuloppheng.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Henger ørlite grann etter i akselerasjon. Gunstig forbruk tross stort motorvolum.
SIKKERHET = 9
Seks kollisjonsputer og mye innebygget sikkerhet. Ikke NCAP-testet, men sannsynligvis fem stjerner.
PRIS OG UTSTYR = 8
Relativt høy pris, men ESP, xenonlys, kjørecomputer og regnsensor er standardutstyr.
LES VIDERE:
- Alfa 156- Audi A4- Konklusjon
- Priser og tekniske data