Volvo S90
Volvo S90
Volvo S90
Volvo S90
Volvo S90
Volvo S90
Volvo S90
Volvo S90

Å velge blant de beste - Del 1

Å sammenlikne BMWs nye 520d med Volvo S90 D4 blir som å sammenlikne to femstjerners hoteller med samme rompris i samme by. De kan være ganske forskjellige – som bilene i dette tilfellet – men uansett blir det en reise på første klasse.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

190 hk/400 Nm
Begge testbilene var utstyrt med firesylindrede, toliters diesel rekkefirere ytende 190 hk og 400 Nm i moment. Jeg sier ikke nei til mer effekt, men å dømme bilene som undermotoriserte protesterer jeg mot.

Likevel savner jeg sekser, og helst rekkesekser, i såpass store og påkostede biler som 5-serien og S90. Ikke nødvendigvis på grunn av motoreffekten, men jeg liker den rå lyden i BMWs 3-liters rekkesekser.

Hos Volvo gjelder fire sylindre, uansett effekt. Og jeg trives bedre i store biler á la S90 når de har bakhjulsdrift eller 4x4, og ikke bare forhjulsdrift som Volvoen i denne duellen.

I komfortmodus flyter 5-seien over trikkeskinner og dårlig asfalt som en 7-serie, men skifter karakter og får noe av 3-seriens lekenhet over seg så snart sportsknappen trykkes inn. Selv når instrumentene skifter til rød farge, beholdes komforten på et høyst akseptabelt nivå.

Mest komfort
Sånn sett oppfører Volvo S90 seg helt annerledes. Den er først og fremst komfortabel. Innstilt på sport – også her skifter instrumentene farge til rødt – blir den litt fastere i oppsettet og tyngre på styringen.

Men sportslig? Ikke særlig. Akkurat det tror jeg er helt uten betydning for Volvos kunder. S90 kjører tross alt mer enn bra nok, for den har andre verdier som trolig betyr mer.

Som for eksempel sikkerhet. Historisk sett har sikkerhet vært et kjernevalg for Volvos kunder, og toppscore til S90 og V90 i Euro NCAPs siste testrunde styrker sikkerhetsimaget.

Den uforbeholdne rosen fra Euro NCAP til Volvo for å være ledende på sikkerhet i bil, understreker bare at Volvo er på vei mot å oppfylle eget mål om at ingen skal behøve å dø i en ny Volvo etter 2020.

Pad-format
Målt mot sikkerhet halter derfor bruken av berøringsskjerm til de fleste funksjoner i bilen, uansett hvor lekker den er i pad-format.

Jeg er generelt kritisk til berøringsskjermer i bil fordi de trekker oppmerksomhet bort fra selve kjøringen, og ikke alle funksjoner i Volvoen er like enkle å finne ut av.

Eksempelvis førte innstilling av rett høyde på headupdisplayet meg farlig nær grøftekanten fordi oppgaven krevde mer oppmerksomhet enn godt var for trafikksikkerheten.

På den andre siden var det ikke mulig å starte bilen og samtidig forsøke å lese av tripptelleren før sikkerhetsbeltet var på plass.

iDrive
I BMW gjøres alle innstillinger via iDrive, et ratt omkranset av tydelig merkede berøringsbrytere, alt plassert rett bak girvelgeren. Alle innstillinger gjøres nesten uten å behøve å se på skjermen.

Naturligvis innstilles klimaanlegget ved å skru på passe store knotter. En liten fiffig detalj: temperaturtallene forstørres idet de endres for å gjøre dem mer synlige i endringsøyeblikket.

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Vårt valg

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS