-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi A1
Alfa Romeo MiTO, Audi A1 og Citroën DS3 er småbiler, og dermed er det meste sagt om plassforholdene. Alle tre spiller på sin sjarm ved å by på særtrekk i designen, samtidig som de kjører bedre enn mange større biler.
- Innledning
Audi A1, den lille nykommeren fra premiumprodusenten i Ingolstadt, skiller seg ikke like mye ut med sitt utseende som de to rivalene i denne testen.
Den har mer tradisjonell design enn de to andre, og en av de to detaljene som gir bilen et visst særpreg, nemlig aluminiumlisten som danner takbuen på hver side, hører til ekstrautstyret.
Den andre detaljen er LED-lysene som er innfelt i frontlyktene.
At A1 både er like lang og har samme akselavstand som Citroën DS3, betyr ikke at plassen er utnyttet på samme måte. Benplassen i baksetet på A1 er nærmest ikke-eksisterende – de to centimeterne kortere benplass utgjør faktisk en forskjell i praksis.
Romslig
Sitter du i et av de to forsetene, får du ikke den samme småbilfølelsen. Her er romfølelsen stor, du sitter godt, dashbordets linjeføring gir et inntrykk av at bilen er bredere, du kunne gjerne tro at du satt i en ny Audi A3.
Førermiljøet er oversiktlig, det er lett å finne seg til rette, og materialvalg og finish gir et meget høyt kvalitetsinntrykk. Audi har absolutt klart å ta med seg premiumpreget inn i småbilklassen.
På papiret har A1 bare 15 liter mindre bagasjerom enn de to andre, men det er målt med gulvet i den laveste av to posisjoner.
Hvis du legger gulvet i høyeste posisjon, som betyr at gulvet er helt flatt inn fra lasteterskelen, er lasterommet bare 32 cm høyt og en halvmeter dypt. Hvis du bare benytter forsetene, og derfor kan felle ned bakseteryggene, blir lastelengden mer å skryte av, nemlig 126 cm.
Balansert
Under panseret sitter Volkswagen-gruppens velkjente 1,6-liter TDI-motor. At dette er den sterkeste av de tre konkurrentene, beviser den i våre akselerasjonsmålinger, men det er ingen utklassing.
Det skiller bare ett sekund mellom A1 og de to andre i null-til-hundre-øvelsen. Under akselerasjon fra 70 til 100 km/t er den merkbart tregere enn både MiTo og DS3. Det skyldes at girutvekslingen er lagt høyere for å senke turtallet, og dermed spare drivstoff ved landeveiskjøring.
Et område hvor A1 virkelig får deg til å glemme at du sitter i en småbil, er kjøreegenskapene. Styringen er presis, og tilbakemeldingen fra veien – det vi også kaller styrefølelse – er eksemplarisk.
Bilen viser seg frem med fin balanse mellom komfort og sportslighet, og det er en fryd å kjøre den på krevende, svingete veier. På dette området kan vi beskrive forholdet mellom A1 og denne sjåføren som en forelskelse.
LES VIDERE:
- Alfa Romeo MiTo
- Citroën DS3
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Alfa Romeo MiTo
- Testvurdering og poeng Audi A1
- Testvurdering og poeng Citroën DS3