BMW X1 xDrive 25e
BMW X1 xDrive 25e
BMW X1 xDrive 25e
BMW X1 xDrive 25e
BMW X1 xDrive 25e
BMW X1 xDrive 25e
BMW X1 xDrive 25e
BMW X1 xDrive 25e
BMW X1 xDrive 25e
BMW X1 xDrive 25e
BMW X1 xDrive 25e

BMWs nye folkebil

Ladehybrider var for få år siden synonymt med Mitsubishi Outlander, med tillegg av noen få europeiskbygde modeller. Nye utfordrere doblet salget av ladehybrider i 2020. Vi har testet tre av dem

Publisert Sist oppdatert

Med elektriske i3 på hell, kjører BMW fram mange ladbare hybrider, og etablerer X1 som en av de nye folkebilene i Norge.

Uansett om en BMW trekker foran, bak eller på alle fire, legges utviklingspengene i kjøreopplevelsen. Sånn sett, hersker ingen tvil om at X1 er denne testens mest underholdende når svingene kommer tett.

Akkurat som Jeep Compass, har X1 i andre generasjon noen år bak seg, men på grunn av små oppgraderinger, oppleves det ikke slik inni bilen. Kvaliteten ligger i grundigheten og detaljene, og fortsatt har BMW det beste førersetet og den beste infotainmentløsningen, med god dashbordskjerm som styres fra iDrive-rattet bak girspaken.

COCKPITFØLELSE
X1 byr på cockpitfølelse, alt er tilgjengelig med korte armbevegelser og uten at å ta blikket fra veien. Instrumentskjermen derimot, tilhører forrige generasjon BMW, men det fungerer fortsatt godt, akkurat som et analogt ur.

Men alt dette koster penger, mange penger, skulle det vise seg. For som en i teamet slo kategorisk fast: Enten må du «pimpe den», eller dø usynlig!

Basisprisen på 460.000 kroner skremmer ingen, men en slik bil har knapt noen sett. Selv om testteamet ikke ville gitt avkall på noe av det som befant seg i «vår» bil, dro det likevel opp prisen med 178.000 kroner, og gjorde X1 til testens dyreste. For mange blir det å velge kampanjemodeller og pakkeløsninger, som avslutter prisdiskusjonen rundt 500 000 kroner.

MINST BATTERIPAKKE
X1 stiller i testen med minst batteripakke. Plattformen tillater neppe særlig mer enn 10,0 kWt, 49 km oppgitt rekkevidde og ladestrøm som tok slutt etter 43 km. Med 0,70 liter/mil med tomt batteri, forbruker X1 mer enn Toyota Rav4, men betydelig mindre enn Jeep Compass.

Ved å legge inn reiseruten, optimaliseres drivlinjene slik bensinmotoren brukes når det er mest hensiktmessig, eksempelvis på motorvei, mens elmotoren trår til der den yter best.

1,5-liter, tre sylindre og 125 bensinhester på forhjulene og 95 elektriske hester på bakhjulene, høres ikke veldig sportslig ut. Men samlet momentet på 385 Nm, i kombinasjon med kjapp girkasse og at bilen veier 150 kilo mindre enn Rav4, gjør X1 ikke bare sportslig rask, men styggrask med 0-100 km/t på 6,9 sekunder.

INGEN TERRENGBIL
På sportslighetens alter ofres litt komfort, og spesielt i baksetet som både har dårligst beinplass (68 cm bak en 1,81 meter høy sjåfør), og oppleves i fasteste laget når man skal sitte der over lang tid.

Med bakkeklaring på ganske normale 14,7 cm, har ikke X1 noe i terrenget å gjøre. 750 kilo trekkevne etter tilhengerkroken, burde vært det dobbelte og gjør det håpløst å henge selv en liten skjærgårdsjeep på slep til hytta.

Ladehybride X1 garanteres i fem år og 200.000 kilometer.

LES VIDERE:
- Innledning
- BMW X1
- Jeep Compass
- Toyota RAV4
- Testdata og konklusjon

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS