Audi A3
Audi A3
Audi A3
Audi A3
Audi A3
Audi A3

Entusiastisk utfordring - Del 2

Er Giulietta beviset for at Alfa Romeo endelig har tatt steget opp i premium? Vi lot nykommeren prøve seg mot en selvoppnevnt hovedmotstander, Audi A3.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Vår testversjon av A3 er, til Audi å være, en svært nøkternt utstyrt modell.

Det betyr at det mest utagerende på utstyrslisten er tosoners klimaanlegg og xenonlys.

Mangel på utstyr legger imidlertid ikke noen demper på den gjennomførte kvalitetsfølelsen.

Materialene gir ikke noen direkte luksusfølelse, mer bare en form for tung kvalitet. Til tross for at setene er av standardtypen, er det lett å finne en god sittestilling.

Lårstøtten er bra, det samme er muligheten til å regulere ratt og sete.

Følelsen på de få knappene som er på plass i Audi er meget bra, det er tydelig at dette er det jobbet mye med. Dessuten er byggekvaliteten av en slik karakter at selv om du bruker bladsøker, vil du ha problemer med å finne forskjeller.

Førerfokus

I mange sammenhenger kan nok biljournalister og entusiaster i litt for stor grad henge seg opp i de sagnomsuste kjøreegenskapene. For biler som Alfa Romeo og Audi er det en sentral del av hele bilens identitet.

Derfor er det gledelig å oppleve at de italienske ingeniørene faktisk har lagt ned mye arbeid i å få Giulietta til å kjøre meget godt.

DNA-systemet som gjør at du kan velge mellom Dynamic, Normal og All weather fungerer faktisk.

Når du dytter bryteren frem i Dynamic merker du det øyeblikkelig på gassresponsen, mens den elektroniske differensialen, som på Alfaspråket kalles Q2, settes i en modus der den fordeler kreftene mellom de to drivhjulene på en måte som gjør at svingene kan angripes mer offensivt.

Dessuten aktiveres noe fancy som kalles «Pre fill». Det gjør at i det øyeblikket du slipper gasspedalen, gjøres bremsene klare til å reagere lynraskt og ved mindre press enn normalt, for om mulig å redde deg inn etter i overkant inspirert kjøring.

Motorresponsen er rask, og den 1,4-liters turbomotoren er fleksibel. Du kan fint kjøre bilen i 50 km/t på sjettegir uten at det protesteres, samtidig liker den absolutt å bli brukt på girene.

Den er stillegående på lave turtall. Men heldigvis har man sørget for at det slipper igjennom en god porsjon motorlyd når du velger å bruke turtallsregisteret. Det høres inspirert ut, og det frembringer raskt et smil rundt munnen.

Bensin er i ferd med å bli et svært godt alternativ til den høye dieselandelen, de små turbobensinmotorene er et supert eksempel på nettopp det.

Girkassen er god, men ikke like presis som Audi sin. Testteamet kunne også ønsket seg at skiftene var litt kortere, nettopp fordi bilen ellers inviterer til å leke litt med turtallet.


Audi byr ikke bare på turbo, de har jammen integrert en kompressor i sin lille 1,2-liter. Selvsagt skulle vi ideelt hatt 1,4-literen med turbo og 122 hester, men dessverre fantes den ikke tilgjengelig.

Når det er sagt - de 105 hestene biter greit i fra seg. Dette er også en supermoderne bensinmotor som utnytter kompressoren ved lave turtall, også turboen når omdreiningene øker. Det gjør at dette er en motor som til tross for sitt lave volum kjennes overraskende sterk.

Girkassen er, som vi har blitt vant til hos Audi, Volkswagen og Skoda, meget god. Den er rett og slett presis og lettsjaltet.

A3 føles som en større bil enn hva den faktisk er. Takket være den gjennomgående premiumfølelsen, får du faktisk litt av storbilfølelsen når det kommer til komfort. Det gjør samtidig at litt av den aggressive snertenheten som du føler i Alfaen mangler.

På glatte vinterveier føles A3 trygg og forutsigbar. Den understyrer mildt, men stabilitetsprogrammet fungerer meget bra, og sørger for at selv en overstyring enkelt hentes inn uten at føreren trenger å bekymre seg nevneverdig.

Ikke bare for entusiastene

Alfa Romeo har stort sett bestandig vært en entusiastbil. Med Giulietta favner man bredere. Fortsatt er det slik at om du liker italienske sko og klær, så vil du like denne bilen.

Det bør ikke være noe dårlig utgangspunkt for å nå ut til en del kunder. Alt tyder på at Alfa Romeo må overbevise kunder som nok vurderer andre design- og statusprodukter som BMW 1-serie og Mini.

Nøkkelen til suksess kan være at i en tid der mange biler blir kjedeligere, tør Alfa å velge en annen vei samtidig som man ikke er like sær som man har vært tidligere.

A3-kundene venter ganske sikkert på en ny generasjon. Kan du klare deg med utstyret som vår testbil var satt opp med, er det ikke noen tvil om at du får ganske mye status og premiumfølelse for mindre penger enn mange legger i en Golf.

Det er jo gode nyheter for den som gjerne vil velge Audi. Tryggheten i forhold til annenhåndsverdi er nok også noe som styrker Audi sin sak.

Om Alfa-importøren klarer å holde trykket oppe og får ut en god mengde biler, vil det økte volumet, erfaringen og kjennskapen til merket bidra til å dempe verdifallet også for italieneren.

LES VIDERE:


- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Audi A3

- Testvurdering og poeng Alfa Romeo Giulietta

Powered by Labrador CMS