-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Familien i boks - Del 3
Tre av de store bilprodusentene stiller med hver sin småtass i denne testen. Ikke de aller minste fra de tre produsentene – men biler som til nød kan fungere som eneste bil i familien.
- Del 1
Ingen racerbiler
Venga har det høyeste dreiemomentet av de tre, men også den tregeste akselerasjonen fra null til hundre.
Den motordetaljen som trekker mest i negativ retning i sammenligningen, er forbruket.
På papiret ligger det på samme lave nivå som hos de to konkurrentene, men i praksis har den et avvik som er alt for stort.
Den bruker for eksempel en desiliter, rundt regnet 20 prosent, mer på mila enn Verso-S.
Selv om Meriva kan skilte med 5 hk mer enn de to andre, ligger den på det jevne på dette området – både akselerasjonstallet og forbruket plasserer seg midt mellom Venga og Verso-S.
Sistnevnte har en dravillig motor – så sant den får turtall på et par tusen omdreininger. Under 1500 o/min. skjer det fint lite i maskinavdelingen hos Verso-S.
Forbruket er tilsvarende beskjedent, desidert lavest i testen og best samsvar mellom teori og praksis. Start-/stopp-system er standard på bilene som tas inn til Norge.
Greit utstyrsnivå
Vi kjører Kia Venga med øverste utstyrsnivå, og dermed er den utstyrt med ryggesensorer, cruise control, navigasjon, glasstak og både fartsholder og fartsbegrenser.
Prisen må også ses i lys av at Kia har 7 års garanti (begrenset til 150.000 km) på selve bilen, fem år på lakk og 12 år på rust.
Meriva, med utstyrsnivå Cosmo, har testens høyeste pris. Utstyret omfatter parkeringssensorer foran og bak, adaptive frontlys og en luksusdetalj som ikke er vanlig på småbiler, nemlig varme i rattet.
En praktisk detalj er også de to krokene i bagasjerommet som hindrer at handleposene rutsjer rundt. Som nevnt er de utmerkede sportssetene ekstrautstyr.
Verso-S får pluss for testens laveste pris. Toyota har utstyrt nykommeren med navigasjon og ryggekamera.
En negativ detalj på Verso-S er frontlyktene som er rette og steile, og fanger opp alt av søle og sprut fra bilene foran. Når bilen ikke har lyktespylere, sier det seg selv at lyset svekkes etter kort tids kjøring i dårlig vær.
LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Kia Venga
- Testvurdering og poeng Opel Meriva
- Testvurdering og poeng Toyota Verso-S