-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford kjører fra Peugeot - del 2
Ford Focus ST har færrest hk, men er likevel klart mest sportslig i duell mot Peugeot 308 GTi.
- Innledning
SMARTERE I NORGE
Byggekvaliteten på Fords interiør mener jeg også befinner seg en i divisjonen over Peugeot. Bilen har flatt bagasjeromsgulv når bakseteryggene legges ned.
Den kan ikke feiltankes, og en smart plastbeskyttelse spretter ut og beskytter egne dører og andres bilsider mot skader når dørene – både foran og bak – åpnes.
Men best av alt i vinterhalvåret: Focus leveres med varmetråder i frontruta og oppvarmet bilratt. Vi gjentar bare at den som påstår å ikke ha bruk for slikt utstyr, har enten ikke prøvd det eller lyver.
Fords kontante oppsett rammer komforten på dårlig underlag. Bilen mistrives over trikkeskinner, på brolegging og generelt dårlige veier.
308 GTi håndterer slikt underlag langt mer komfort. Peugeot varter dessuten opp med nydelig sportslyd inne i bilen, men siden den er kunstig kan du spare deg å åpne vinduet i første tunnel og samtidig gi flatt jern. Det låter likevel ikke som Porsche …
Ærlig talt hadde jeg ventet elektrisk regulerbare seter på en bil som koster en halv million. Men der er ikke Peugeot. Til gjengjeld noterer jeg stort pluss i boka for massasje både i fører- og passasjersetet.
BERØRINGSSKJERM
Instrumenter på oversiden av rattet gjør det mulig å senke rattet maksimalt uten å skygge for dem. Flott og moderne, og testteamet lever greit med turteller som beveger seg fra høyre mot venstre selv om det er mer et påfunn enn funksjonelt.
Hva jeg liker dårligst med 308 GTi er faktisk at altfor mange funksjoner er lagt til berøringsskjermen. Selv ikke klimaanlegget kan stilles uten knappetrykk som tar oppmerksomhet fra kjøringen.
Også Forden har berøringsskjerm, men her kan i det minste klimaet inne i bilen stilles inn med ordinære knapper. Til begge to: se hvor enkelt Mazda har gjort skjermbetjeningen vid midtkonsollkontrollen.
Ingen av testbilene var overlesset med førerstøttesystemer. Begge varsler bil i speilenes blindsone, men ingen av dem leser veiens kantlinjer. Cruisekontrollen jobber heller ikke aktivt i forhold til bilen foran.
Begge har åpent ryggekamera som skitnes til og i praksis ikke fungerer etter bare noen hundre meter på saltede vinterveier. Se bare hvor elegant VW pakket inn ryggekameraet i baklukeåpningen på Golf, og utenfor rekkevidden til støv og veisalt.
Takantenner trodde jeg virkelig hørte fortiden til. Begge har det, men antennene blir ikke mer elegante av den grunn. Må det først være noe på taket, så gjør en liten finne jobben langt mer elegant.
Til slutt: Alle bremseprøver på våt vei gjennomført med piggfrie vinterdekk ga stopplengder mellom 27,5 og 28.0 meter. Det er usedvanlig bra, og viser er bilenes stoppegenskaper harmonerer med ytelsene.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Testdata
- Poeng