-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fransk møter japansk - del 2
Mazda 3 er blant de mange som forsøker å legge ut fartshumper når Renault vil fram med nye Megane. To ganske forskjellige biler møtes her til duell.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Mazdas styrke ligger i selve kjøreopplevelsen. I motsetning til Megane kan ikke gass- eller styrerespons reguleres på Mazda 3. Like fullt kjører den bedre på grunn av bedre chassis, mer presis og veifølsom styring samt mer presist girskift.
Mazdas 2,0 liters sugemotor oppleves slapp i forbikjøringer sammenliknet med Renaults 1,2-liters kvikkreagerende turbomotor (120 hk i Mazda og 130 hk i Megane). Men de digitale målingene våre viser omtrent dødt løp.
Slurpegjerrig
Det Mazdaen taper i opplevd ytelse, tar den til gjengjeld i forbruk. Mazda sverger enn så lenge til det de kaller Skyactiv teknologi med bensinmotorer uten pustehjelp.
Da bilene ble retanket lurte vi faktisk på om det var gjort feil underveis. Men nei. Senere testmålinger viste omtrent samme forskjell. På testruten gjennom fire fylker og med høydeforskjell på 1000 meter, drakk Mazdaen 0,58 liter/mil mens Megane forlangte hele 0,77 liter/mil.
Det oppgitte forbruket på de to er omtrent identisk (0,51 l/mil for Mazda 3 og 0,53 l/mil for Megane).
Bak Renaults moderne ytre skjuler det seg en ganske ordinær bil sett i forhold til praktiske løsninger. Eksempelvis hadde det vært fint med flatt bagasjeromsgulv når bakseteryggen legges ned, og 81,5 cm høy lasteterskel inn til det dype rommet gjør det ikke enkelt å få en tung koffert oppi.
Prisforskjellen
Førerstøtteteknologi blir stadig viktigere i biler. Her har testbilene mye å gå på. Mazda fordi den nå er «en gammel bil» som snart oppgraderes, og Renault fordi fransk bilindustri henger godt etter tyskerne på dette litt sårbare punktert.
Eksempelvis har begge aktiv cruisekontroll, men den slutter å virke når behovet melder seg som mest – i køkjøring. Naturligvis leser bilene veiens kantlinjer, men varsler kun og gir ingen aktiv hjelp til å holde bilen på veien ved uoppmerksomhet slik som eksempelvis VW Golf gjør. Begge har heldigvis blindsonevarsling, autobrems, enkelt headupdisplay og Renault leser i tillegg fartsskiltleser.
I tillegg til de gode veiegenskapene, henter Mazda hjem seieren på grunn av god pris. I en test hvor bilene i sum er ganske like i størrelse, ytelser og utstyr betyr 31.200 kroner i prisforskjell (rundt ti prosent) ganske mye. Test-Mazdaen kostet 281.800 kroner – mot 313.000 kroner for Megane.
Dette er styrkene til Mazda 3:
* Kjører best
* Best styring
* Best å sitte i
* Best plass
* Lavest forbruk
* Rimeligst
Dette er Renault Megane best på:
* Mest moderne innpakking
* Infotainment
* Motor
LES VIDERE:
- Del 1