-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Honda Civic
Honda hevder å være verdensmester i bagasjerom i kompaktklassen, men møter heftig konkurranse fra hybride Toyota Auris og ikke minst fra klasseleder VW Golf.
- Innledning
Hondas nykommer er en friskus på veien. Den ser moderne ut både utvendig og innvendig, holder et svært høyt sikkerhetsnivå og stiller med mest power på papiret.
Honda var lenge uten en kompakt stasjonsvogn, så når de først skulle utfordre konkurrentene hadde det liten hensikt å satse halvhjertet. Så sterk er ikke Hondas varemerke i Europa, og konkurransen er samtidig knallhard.
I hvert fall har Honda sine reklameord i behold når de hevder at Civic Tourer har klassens største bagasjerom med 1668-liters volum. Volumet inkluderer det digre og 30 cm dype rommet med plass til to kabinkofferter under gulvet. Større «smuglerrom» har vi aldri sett i noen stasjonsvogn. Under det samme gulvet oppbevares også bagasjeromsdekselet når det ikke er i bruk.
Det er flott med baksetepute som kan vippes opp slik at store og høye kolli lettere kan stues inn i bilen. Ingen andre biler i klassen laster eksempelvis en sammenleggbar rullestol enklere enn Civic. For noen er slike detaljer avgjørende.
Så hvis lastevolum for store kolli er viktig, er Honda Civic førstevalget.
Civic kjører også svært bra og oppleves samtidig som hakket mer sportslig enn Golf. Men i bakkant av fast veigrep og presis styring, bommer Honda på komforten. I testbilen sto valget mellom to chassisoppsett ved et trykk på en knapp; ukomfortabel og enda mindre komfort. I valget mellom sport og komfort har Honda tydelig oversett at komfort teller mest i hverdagen.
Å sette seg inn i en Civic gir umiddelbart cockpitfølelse med to nivåer på instrumenteringen og en blåfarge som går over i grønt når kjøringen innrettes mer økonomisk. Japanske biler har vært kritisert for ikke å tilby like mange førerstøttesystemer som de europeiske konkurrentene. Dette tar Honda på alvor så Civic både varsler, bremser og stopper om annen trafikk skulle komme i dens vei. Videre leser bilen to viktige trafikkskilt (gjeldende fart og forbikjøring forbudt/opphevet) og viser dem på dashbordet inntil nye skilter dukker opp. Flott.
Blindsonevarsling hører med til Hondas pakkeløsning sammen med kameraovervåking av kryssende trafikk. Med 1,8 liter/142 hk har Honda klart mest oppgitt effekt, men altfor mange av hestene blir borte i en femtrinns og ganske tilårskommen automatgirkasse. Det slo ikke bare ut på dårlige akselerasjonstall, men ga også testens høyeste forbruk med 0,67 liter per mil.
Her har Honda en viktig jobb å gjøre, men en girkasse á la Volkswagens dobbeltclutch skal være på vei.
LES VIDERE:
- Innledning
- VW Golf
- Honda Civic
- Toyota Auris
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng VW Golf
- Testvurdering og poeng Honda Civic
- Testvurdering og poeng Toyota Auris