Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara
Suzuki Vitara

Hyttebilene - del 2

Årets overraskelse heter SsangYong Tivoli. For å se hvor god den egentlig er dro vi til fjells. Med på turen ble også en Suzuki Vitara.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Rattet kan ikke lengdereguleres, men fordi skinnsetene støtter best rundt kroppen i Tivoli, er den også best å sitte i.

Tivoli har også best takhøyde både foran og bak (103/101 cm og 97/94 cm).

Begge har identisk beinplass i baksetet, målt til 67 cm bak Bils standardsjåfør (normalbygd og 1,75 meter høy).


Vitara vinner på bagasjeplass, selv om oppgitte tall viser det stikk motsatte (375 liter mot Tivolis 485 liter).

Forklaringen viser seg å være en diger og fullstendig unødvendig skumplastkloss dyttet under bagasjeromsgulvet for å gi flatt gulv når bakseteryggene legges ned. Klossen stikker av med halve volumet. Importøren ser problemet og lover å gjøre noe med saken.


OPP- OG NEDTUR
Jeg blir glad når jeg setter meg inn i Tivoli, og trist i Vitara.

Selv om interiørplasten i Tivoli også er ganske hard, ser den i det minste ikke like billig ut som i Vitara.

Jeg applauderer varme i rattet – flott! – men radio uten Dab+ i 2016 er ikke til å forstå. Bilradioen i Tivoli kommer altså til å dø allerede i 2017.

Ei heller har bilen førerstøttesystemer som blindsonevarsling, filvarsling, gjenkjennelse av fotgjengere eller automatisk bremsing for bilen foran.


Mangel på førerstøttesystemer kan føre til at Tivoli ikke klarer fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstestprogram.

Der har Vitara allerede fem stjerner, så om interiøret er trist, brukervennligheten på infotainmentteknologien så som så med altfor mange funksjoner lagt til berøringsskjermen, og lyden ut av høyttalerne ikke godkjent, har bilen i det minste aktiv cruisekontroll som dessverre kutter når den trengs som mest; i køkjøring.

Også Vitara mangler elementær førerstøtteteknologi som eksempelvis blindsonevarsling, men har i det miste et radarbasert automatbremsesystem som både varsler og bremser automatisk hvis nødvendig.

Begge har åpent ryggekamera som lett skitnes til. Vitara har også navi og automatisk klimaanlegg, Tivoli mangler det.

TRADISJONELLE
Innredningsmessig skiller lite mellom de to. Begge er høyst konvensjonelle uten originale løsninger. Baksetene kan ikke lengdereguleres og forseteryggene er ikke til å legge fram for å gi plass til ekstra lange gjenstander.

Fordi Tivoli kun leveres med ett motorvalg – 1,6 liters dieselmotor med 115 hk i ytelse og 300 Nm i moment, har også Suzuki dieselmotor i testen - 120 hk/330 Nk.

Begge har nok krefter til å gjøre jobben de er satt til, men særlig raske er de ikke.

Nå antar jeg at 0 – 100 km/t knapt interesserer kjøperne av disse bilene, men årsaken til at Vitara hele veien er litt raskere enn Tivoli skyldes at den har 130 kilo mindre vekt å slepe på.

Vitara har også en knapp som øker gassresponsen betydelig. Det gjør ikke bilen raskere, det bare oppleves slik.

Denne ekstra vekten har SsangYong brukt til å bedre kvalitetsopplevelsen i Tivoli.

Ekstra vekt gjør at Tivoli bruker litt mer drivstoff enn Vitara: 0,57 liter per mil i test mot 0,53 liter per mil for Vitaras vedkommende. Vitara-tallet imponerer fordi bilen har automatgir som også kan styres via girhendler på rattet.

I testene måles også bilenes evne til å stoppe. Under ellers like forhold med piggfrie vinterdekk på våt asfalt og et par varmegrader stoppet Vitara fra 80 km/t på 27,67 meter. Det er svært bra tatt forholdene i betraktning. Tivoli trengte 31,49 meter før den sto stille.

LES VIDERE:

- Del 1

- Del 2

- Konklusjon

- Testdata

​- Poeng

Powered by Labrador CMS