-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kjøreglede på alle fire - del 3
Bilene i denne testen henvender seg til eiere med et tydelig forhold til bil. Men makter nye Subaru Levorg å hevde seg mot etablerte Mazda 6 stasjonsvogn og BMWs 3-serie Touring? Les videre, så ser du hvordan det ender.
Mazdas sekstrinns automatkasse får motoren til å yte sitt beste.
Naturligvis var den minst tørst ved tanking med 0,66 liter/mil.
Men siden diesel inneholder mer energi enn bensin og følgelig slipper ut mer CO2, endte miljøregnskapet for Mazda og BMW så godt som likt: 177 gram CO2/km for Mazda og 175 gram/km for BMW.
Ingen av de tre kommer opp mot det beste av førerstøttesystemer. Alle har blindsonevarsling, men ingen av dem har aktiv filholder. Ryggekameraene i alle står slik til at de lett skitnes til i dårlig vær.
BMWs adaptive cruse tar deg til null og opp igjen, den sier fra når du umotivert krysser veimerkeringen, men hjelper deg ikke tilbake om du ikke reagerer.
Mazdaen kutter den adaptive cruisefunksjonen i langsom kø (ca 30 km/t), altså der den er mest til nytte. Levorg har ikke engang adaptiv cruise.
GARDINER
Rent funksjonsmessig byr testbilene på ulike løsninger. På BMW kan ikke bakseteryggene legges ned fra bagasjerommet. Til gjengjeld er seteryggen delt 40/20/40.
Muligheten til å bare åpne glasset i hekkluka er en fiffig og ikke helt gratis detalj jeg gjerne hadde sett på alle biler.
Litt mer eksotisk blir det når sidevinduene bak også har gardiner i de to små glassrutene og ikke bare foran hovedglasset.
I Mazdaen legges bakseteryggen (splittet 40/60) ned med et enkelt håndgrep fra bagasjerommet. Kjekt det.
Bagasjeromsdekselet har en egen plass under gulvet når det ikke er i bruk.
Subaru byr på et stort og et lite rom under bagasjeromsgulvet. Kjekt for å lagre alt som normalt ligger løst og slenger i bilen.
Bilvalg handler til slutt om pris. Det hjelper ikke drømmebilen når den priser seg ut av kjøpet.
Sånn er det litt for BMW 320i Touring xDrive. I utgangspunktet koster den ikke avskrekkende mer (431.400 kroner) enn Mazda 6 (388.300 kroner) og Subaru Levorg (374.900 kroner).
Utstyret i Mazdaen og Subaruen mener jeg ikke gjør bilene dyrere enn at de fortjener å bli påstemplet gode kjøp.
BMW-en derimot er jo så flott, men bevares hvor mye tyskerne skal ha betalt for å gjøre en i utgangspunktet ganske ribbet bil til det vår testbil faktisk var.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng