Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd

Koreanske C-momenter - del 2

To koreanske biler stiller til start i denne testen. Begge er stasjonsvogner i kompaktklassen – det såkalte C-segmentet – og begge har navn som begynner på C.

Publisert Sist oppdatert

- Del 1

På veien

Cruze er motorisert med samme maskineri som i Opel Astra som vi har kjørt i test på annet sted i bladet, nemlig en 1,4-liters turbomotor med 140 hester. Den kan vise til fine akselerasjonstall fra stillestående.

Men hvis du vil ha kjapp reaksjon under mellomakselerasjon ute på landeveien må du sjalte ned til femte- eller fjerdegir. Sjettegiret har nemlig forholdsvis høy utveksling – et vanlig grep for å senke turtallet og derved redusere forbruket ved langkjøring.

Vår Cee’d har litt større slagvolum, men litt mindre muskler. Den største forskjellen mellom de to motorene er at 1,6-literen i Cee’d er en konvensjonell inn-sprøytningsmotor, den har altså ikke turbo.

I praksis gir det seg utslag i at den – i kombinasjon med automatgir – har noe tregere akselerasjon. Nærmere bestemt trenger den 1,6 sekunder mer fra stillestående til hundre.

Hjulopphenget og fjæringsoppsettet på Cruze heller mot den stive siden, det vil si at Cruze fremstår med en smule skarpere kjøredynamikk enn Cee’d.

Likevel går ikke dette i særlig grad ut over komforten, så begge bilene får fullt ut godkjent når det gjelder komfort, men med Cee’d alt i alt et hakk bedre når vi vurderer både sitte- og kjørekomfort.

Styreresponsen er ikke utpreget kontant i Cruze – men den kan heller ikke kalles dvask. Med andre ord kan vi si at styringen er «helt grei».

Det samme kan vi si om styrefølelsen i Cee’d, men her er den store fordelen at en knapp på rattet gir tre valgmuligheter: Normal, Komfort og Sport. Velger du sistnevnte innstilling får du en merkbart mer kontant styrerespons.

Pris og utstyr

Prisene på våre to testbiler må ses i lys av at Cee’d har automatgir, mens Cruze har manuell kasse. Det var ikke mulig å skaffe helt identiske oppsett på de to bilene, så da prioriterte vi sammenlignbare hestekrefter.

I basisutgave, med denne aktuelle motoren, er Cruze drøyt 20.000 kroner dyrere enn Cee’d. Med testbilenes konkrete utstyr, og kompensert for automatgir til 26.000 kroner, vil Cee’d havne i underkant av 300.000 kroner, det vil si ca 12.000 kroner høyere enn Cruze.

Blant detaljene som gir Cee’d et overtak i øvelsen «utstyr», finner vi blant annet adaptivt lys og filskiftevarsler.

Begge bilene er utstyrt med navigasjon og ryggekamera, to detaljer som oftere er å finne som standardutstyr på koreanske biler enn på europeiske.

LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Chevrolet Cruze
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd

Powered by Labrador CMS