-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mazda 3 1.6 diesel AdvancePlus
Kompaktbiler er ikke hva de engang var. Første generasjon Golf var 370 centimeter lang og bortimot livsfarlig å kollidere med. I dag er klassen, som bærer bilens navn, full av store, sikre og velkjørende biler.
- Innledning
Det er svært tett i midten av testfeltet. Sånn sett kunne Mazda3 like gjerne havnet noen plasser opp om det ikke hadde vært for at den har en klar svakhet: Støy.
Tidligere kjøringer av Mazda3 har vist at den er svært utsatt for dekkstøy, noe som gjør at dekkvalg blir viktig om du ønsker å redusere denne.
Bortsett fra dette er Mazda3 en svært undervurdert bil. Både på veien og ute på banen er den helt oppe i toppen når det gjelder kjøreegenskaper. Styringen er godt vektet og i tillegg svært presis. Liker du å kjøre bil, bør Mazda3 absolutt være på listen over biler du bør prøvekjøre i denne klassen.
Sittekomforten er også bra, både sidestøtte og lårstøtte, og med sine sportsstoler er den blant de bedre av testbilene. Motoren, som er den kjente 1,6-literen i kombinasjonen med en presis og fin girkasse, gjør at bilen er rask både på veien og på våre målinger.
Førermiljøet preges av å være den bilen i testen som har desidert flest knapper. En rask telling gjør at antallet fort passerer 50, og flere av dem har mer enn en funksjon. Dette til tross for at bilen er ganske nøktern utstyrt.
Kanskje er Mazda3 et særlig godt valg om du er på jakt etter bruktbil, den japanske produsenten scorer høyt på de fleste pålitelighetstester, og et tilnærmet problemfritt bilhold ser dermed ut til å være innen rekkevidde.
I denne konkurransen må den se seg slått, om enn ikke med så mange poeng, av de to på fjerde- og femteplass.
Pluss:
Svært gode kjøreegenskaper.
Minus:
Støyer for mye.
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Kia Cee'd
- Peugeot 308
- Renault Mégane
- Citroën DS4
- Skoda Octavia
- Volkswagen Golf
- Opel Astra
- Ford Focus
- Oppsummering
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
- Testvurdering og poeng Renault Mégane
- Testvurdering og poeng Mazda 3
- Testvurdering og poeng Citroën DS4
- Testvurdering og poeng Skoda Octavia
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf
- Testvurdering og poeng Opel Astra
- Testvurdering og poeng Ford Focus