-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mazda3
Ferske konkurrenter som Mazda3 og Peugeot 308 utfordrer Volkswagen Golf. Alle tre har høyt sikkerhetsnivå, er gode å sitte i, og har fine kjøreegenskaper. Hvor godt kjenner Golf pusten fra de to andre i nakken?
- Innledning
Skulle testlaget gjort sitt valg ene og alene på grunnlag av bilenes utseende, ville valget falt på Mazda3. Designerne har latt blyanten løpe i delikate linjer, og karosseriet fremstår som det mest dynamiske av de tre.
Utvendig lengde er et par desimeter lengre enn hos de to rivalene, og også akselavstanden er noen centimeter større, uten at det har gitt seg utslag i verken overlegen benplass eller større bagasjevolum. Baksetet gir en viss badekarfølelse – man sitter lavt, og spesielt for barn er det problemer med å se ut.
Mazda3 har fått et noe enklere instrumentpanel enn tidligere, blant annet fordi mange funksjoner er samlet i et informasjonssystem med en dekorativ, tydelig skjerm øverst på midtkonsollen og et betjeningsratt som er plassert mellom setene.
Forsetene byr på fin sittekomfort med god tilpasning av avstanden mellom ratt, sete og pedaler, mens kjørekomforten trekkes ned av de store hjulene. Bilen sporer merkbart med de brede vinterhjulene. Den hadde absolutt vunnet på å stå på 17-tommers hjul, ikke 18-tommers som her.
Men om hjuldimensjonen har tippet litt over, understreker den bilens sportslige oppsett. De dynamiske egenskapene er absolutt godkjente, og bilen har presis styring med god tilbakemelding fra underlaget. Girsjaltingen er kort og presis.
Motoren har stort volum sammenlignet med konkurrentene, nemlig 2,0 liter, men den har ikke turbo. Den fremstår dermed med en noe annen karakteristikk enn de mindre turbomotorene på de to andre. Den jobber i fin harmoni med sekstrinns manuell girkasse, men må ha et ganske høyt turtall før alle hestene våkner.
Mazda3 er klar vinner i øvelsen «Mye bil for pengene». Den er nesten 80.000 kroner billigere enn testens Golf. Baksiden av denne medaljen heter utstyrsnivå, og et par detaljer peker seg ut som mangelvare sammenlignet med de to rivalene. Mazda3 har for eksempel ikke adaptiv cruise control, systemet som sørger for å holde konstant avstand til bilen foran. Den har heller ikke soltak.
Derimot er Mazda3 den eneste av de tre testbilene som er utstyrt med «Head up-display» som viser hastigheten nederst i frontruta. Vi må også nevne RVM, et radarbasert system som overvåker dødvinkel og kjøretøy bak. Skinnseter og ryggesensor er også på plass.
LES VIDERE:
- Innledning
- Peugeot 308
- Mazda3
- Volkswagen Golf
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
- Testvurdering og poeng Mazda3
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf