Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant
Audi A6 Avant

Mer enn spørsmål om pris - del 1

Sett i et brukerperspektiv

Publisert Sist oppdatert

Samtidig går det an å legge noen rasjonelle vurderinger i bunnen:

  • Begge er store familiebiler med svært mye plass.
  • Skoda har større bagasjerom enn Audi.
  • I denne testen er Superb Sport raskere til 100 enn Audi A6.
  • Begge har firehjulsdrift.
  • Begge er ganske likt, og svært godt utstyrt.
  • Begge har adaptiv cruisekontroll og skiltgjenkjenning.
  • Begge har ryggekamera.
  • Begge har drivstoffdrevet forvarming av kupeen.
  • Ingen av dem kan lades via strømnettet.
  • Bare Skoda har paraplyer i begge fordørene, isskrape i tanklokket og lommelykt i bagasjerommet.

Så i teorien gjør begge bilene den samme jobben like godt.

Audis nye stasjonsvogn, Avant som den heter på Audi-språket, er på alle måter mer påkostet. Den har chassis til VW-konsernets store biler og motoren montert i bilens lengderetning.

Byggekvaliteten på interiøret oppleves flottere, å ta på materialene kjennes bedre, den har doble glass i sidevinduene, soft-close, mer påkostede seter, mer omfattende infotainmentteknologi og baksetet delt i 40/20/40 og ikke som i Skoda Superb med 40/60-deling og egen luke for ski.

Hvis valget sto mellom disse to på en langtur gjennom Europa, ville mitt valg vært enkelt: Audi A6 Avant.

Sportsligst
Alt dette har selvfølgelig med velvære å gjøre, men om jeg skulle kjørt langtur på svingete sør- og vestlandsveier, hadde valget blitt Skodaen.

Nå skal jeg ile til med å si at testteamet kun har kjørt bilene på vinterføre av det slaget hvor snøen lavet ned på hardt isunderlag, men under slike forhold framstår Skoda Superb Sport med senket chassis og den samme toliters fireren som befinner seg i Golf R og etter WLPT-tilpassingen er effektnedtatt fra 280 til 272 hk, som kvikkere og mer kjøreglad.

314 kilo lavere egenvekt bidrar naturligvis effektivt til at selv om Skodaen er så godt som like stor som Audien utvendig, responderer den kvikkere. Men selv med maksimalt moment på 350 Nm allerede ved 1700 omdreininger, trives Skodaens bensinmotor langt mer enn Audiens dieselmotor med å jages.

DSG-girkassen responderer kjapt med girhendlene på rattet, og etter noen mil på grensen til bilens yteevne på det glatte underlaget, hadde jeg egentlig lyst til å snu og kjøre samme strekningen en gang til.

Bare ett valg
Skodas ulempe, i hvert fall enn så lenge, er at bensinmotor, firehjulsdrift og automatgir kun tilbys med 272 hk. Det betyr 231.000 kroner rett inn i statskassen i engangsavgift, og gjør denne Skodaen til en – i utgangspunktet – kostbar affære: Grunnpris 618.500 kroner. At den er tørst – og i testen brukte 0,98 liter per mil i gjennomsnitt – trekker ytterligere ned.

Rent utstyrsmessig savnet teamet ikke noe i Skodaen som i dette tilfellet var ekstrautstyrt for 127.100 kroner inkludert sportspakken.

Pakken inkluderer digitalt dashbord (et must), naturligvis aktivt understell med fem ulike kjøreoppsett, fjernlys som svinger med bilen, åpning av bakluka ved å stikke foten under støtfangeren og den største infotainmentskjermen som tilbys i VW/Skoda. Dessverre har den ikke lydvolumknapp, kun berøringspunkter på skjermen. Lydvolumet stilles derfor best med et hjul på rattet.

Det er også lettere å finne ut av funksjonsmulighetene i Skodaen enn i Audien.

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Testdata

- Poeng og konklusjon

Powered by Labrador CMS