-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Morgenklubben - del 2
Ford Mondeo Vignale får en god start i denne familiebil-duellen, men Skoda Superb har noen ess oppi ermet.
Turkis er ut
Jeg blir litt skuffet. Mondeo var ingen ny bil da den kom for et år siden, og selv med litt ekstra skinn her og der klarer den ikke riste av seg det litt trauste uttrykket.
Det turkise bakgrunnslyset i knapper og hjul er heller ikke noe jeg jubler over, og instrumenthuset er både rotete og for lite informativt på en gang.
Når det er sagt, er materialkvaliteten i interiøret god. Knappene har en god klikkefølelse, og det store, gummierte volumhjulet midt i dashbordet er et eksempel til etterfølgelse.
I likhet med Superb har Mondeo flyttet veldig mange funksjoner over på berøringsskjermen – mens klimaanlegget har egne fysiske knapper. Fornuftig løst.
Det vil si, når jeg sier berøringsskjerm, mener jeg egentlig Superben. For der er en lett berøring nok til å registrere et trykk. Mondeoen er utstyr med trykkskjerm, som krever alt for harde trykk.
Etter noen mil på veien er jeg ikke i tvil om at Mondeo leverer en langt mer involverende kjøreopplevelse enn Superb.
Skodaen spiller trygt, og med det justerbare understellet i komfort-innstilling duver den av gårde nærmest på amerikansk vis. Men selv ikke i sportsprogrammet klarer Superb å ta Mondeo på kjøreegenskaper.
Forden har ti hestekrefter færre enn Superb, men det merkes ikke i daglig bruk. Jeg syns motoren vibrerer litt mye, og er litt grov i målet ved pådrag, men ellers er drivlinjen i Mondeoen flott.
Chassismester Ford
Mondeoen har ikke justerbart understell – og det trenger den heller ikke når utgangspunktet er så godt. Styringen er mer direkte, og det går til og med an å leke seg litt med Mondeoen.
Man må riktignok inn i menyen på kjørecomputeren for å deaktivere ESP-funksjonen, men når det er gjort, er den helt av også.
Ved å holde nede ESP-knappen i Superb i fem sekunder, skrur den seg over i «Sport», men vil alltid ligge i bakgrunnen og slå inn når bilen føler behov for det.
Nå er dette kanskje ikke så aktuelt for de fleste som kjøper en slik bil – det kan fort ende med bilsyke barn og bikkjer – og handleposer slengt veggimellom i bagasjerommet.
Da er det viktigere å vite at du får plass til langt flere handleposer i bagasjerommet på Superben. Her er det enormt med plass. Fire skikkelig solide posekroker er noe jeg setter pris på i hvert fall, og det avtagbare bagasjeromslyset, som da fungerer som lommelykt, er artig. Det samme er isskrapen i drivstofflokket (et lite pluss på «morgenfaktoren» der).
Og er barna lange i beina, vil de absolutt sette mest pris på baksetene i Superb. Når man ser det havet av plass Superben tilbyr kontra Mondeoen, er det nesten utrolig å tenke på at sistnevnte er en centimeter lengre utvendig.
Plassutnyttelse er Skoda kongene av. Og når det kombineres med et ellers flott interiør, solid drivlinje, komfortable kjøreegenskaper og en langt hyggeligere prislapp enn Forden, da vet jeg hvilken jeg ville valgt.
Så lenge jeg husker å krysse av varmetråder i frontruta på utstyrslista, naturligvis.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng