-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissan Juke Nismo
Det hyler i dekk og skinner i brede smil – årets store GTI-test leverte varene og avslørte forskjellene.
- Innledning
Dette må være noe av det særeste du kan kjøpe i kompaktklassen. Juke Nismo er i utgangspunktet en spesiell bil, en bil mange har et hat/elsk-forhold til, og når den i tillegg blir utstyrt med en 200 hesters turbomotor og CVT-girkasse er galskapen på mange måter på sitt mest utagerende. Det er mye å sette fingeren på her, men Juke Nismo har også sine svært gode sider.
Mest overraskende er kanskje hvor lite bagasjerommet er, her skal det godt gjøres å få med seg noe mer enn weekendbagasje for to personer. Kanskje like greit, for baksetet er ikke særlig mye bedre enn i de to mer rendyrkede sportsbilene i testen. Legg til at baksetet heller ikke er særlig behagelig å sitte i, og at takhøyden er lav.
En annen ting er at rattet ikke kan lengdejusteres, hvorfor ikke Nissan har valgt å gjøre noe med dette i 2013 fremstår som en merkelig vurdering.
Motoren skyver godt og jevnt gjennom hele turtallsregisteret, og den føles langt mer som en to-liters motor uten turbo enn som den turbomatede 1,6-literen den er. Turboforsinkelse er så godt som fraværende. Til gjengjeld er det ikke helt fritt for forsinkelse i CVT-girkassa.
Det vi kjenner igjen fra andre biler med CVT-kasse, er at krefter til en viss grad kan oppveie for ulempene en slik kasse har i daglig bruk. På veien venner du deg nemlig raskt til hvordan det fungerer, og med mindre du skal være førstemann ut av krysset så fungerer det mer enn godt nok.
Juke er en høyere bil enn de andre, men til tross for dette føler du ikke så mye til det noe høyere tyngdepunktet som du skulle tro, oppsettet er stivt, men ikke ukomfortabelt – på landeveien tas svingene med et smil og gode seter kledd i Alcantara sørger for at du sitter godt fast.
Juke Nismo er jo i utgangspunktet en relativt billig og morsom bil, før du får våre avgifter på toppen, dermed havner den også litt i samme klasse som Veloster – som et alternativ som krever litt mot å velge.
Ønsker du å unngå CVT-kassa kan du velge manuell kasse, men da må du til gjengjeld finne deg i å nøye deg med forhjulsdrift – mens vår testbil hadde drift på alle fire.
LES VIDERE:
- Innledning
- Alfa Romeo Giulietta QV
- Ford Focus ST
- Volkswagen Golf GTI
- Hyundai Veloster Turbo
- Nissan Juke Nismo
- Subaru BRZ og Toyota GT86
- Testvurdering og poeng Alfa Romeo Giulietta QV
- Testvurdering og poeng Ford Focus ST
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf GTI
- Testvurdering og poeng Hyundai Veloster Turbo
- Testvurdering og poeng Nissan Juke Nismo
- Testvurdering og poeng Subaru BRZ
- Testvurdering og poeng Toyota GT86