-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot 308
Ferske konkurrenter som Mazda3 og Peugeot 308 utfordrer Volkswagen Golf. Alle tre har høyt sikkerhetsnivå, er gode å sitte i, og har fine kjøreegenskaper. Hvor godt kjenner Golf pusten fra de to andre i nakken?
- Innledning
Peugeot 308 bygger på PSA-konsernets lette EMP2-arkitektur, som vi først stiftet bekjentskap med i Citroën C4 Picasso i fjor.
Det gir oss med en gang anledning til å peke på en detalj som vi ikke liker – og som vi kritiserte også etter å ha kjørt C4 Picasso: Man må inn i en meny på en skjerm for å regulere de fleste funksjoner, som for eksempel temperaturen i kupéen, istedenfor at dette gjøres med en bryter eller spak.
Når man må gå via en berøringsskjerm for selv de enkleste funksjoner er det ikke bare irriterende, men kan være direkte trafikkfarlig. Skal vi tippe at slike systemer er forbudt om få år?
En annen funksjon som vi også oppfatter som trafikkfarlig er den automatiske bremsefunksjonen knyttet til konstantfartsholderen. Den trer kjapt og brutalt ut av funksjon, med bare et lyd-pling som varsel, når man trenger den mest i kritiske situasjoner, som for eksempel når en bil plutselig skifter fil og legger seg inn foran deg.
Førersetet gir i utgangspunktet god sittekomfort, med forholdsvis lange sitteputer og god støtte i ryggen. Likevel er det ikke gitt at du kan stille det inn slik du helst vil. Instrumentklokkene er nemlig, slik som i 208, plassert høyere enn rattet. Selv om fabrikken har utstyrt bilen med et uvanlig lite ratt for å kompensere, skjuler rattet noe av instrumentene, spesielt hvis du har forholdsvis kort overkropp.
Testlaget er delt i synet på de høyt monterte instrumentene. Veldig bra, sier den ene. Uvant, sier den andre. Må pumpe opp setet unormalt mye for å se instrumentene over rattet, sier den tredje.
Motoren arbeider stille og fint, virker mer kultivert enn motoren i Mazda3. Styrefølelsen er også god, styrekarakteristikken er tilpasset rattets beskjedne diameter. Hjuloppheng og fjæring får karakteren «Godkjent», ujevn veibane svelges unna på meget akseptabel måte, men bakhjulsopphenget er av noe enklere konstruksjon enn hos de to konkurrentene.
Girskiftet kan fortsatt bli bedre – det er noe mer upresist enn hos Mazda. I denne sammenheng trekker vi ikke inn Golf etter som den ikke har manuell girkasse.
Peugeot 308 kan vise til denne testens største bagasjerom – hele 420 liter når alle fem setene er i bruk. Fleksibiliteten er imidlertid ikke like god, for bakseteløsningen er konvensjonell, det blir ikke flatt gulv i lasteavdelingen når bakseteryggen legges ned.
Utstyrsnivået på vår testbil, nivå Allure, er solid. Her finner vi blant annet LED frontlys, hill assist, p-sensorer foran og bak og to-sone klimaanlegg. Til ekstrautstyret hører stort soltak og skinnseter, hvor førersetet både er utstyrt med massasje og tre minneposisjoner.
LES VIDERE:
- Innledning
- Peugeot 308
- Mazda3
- Volkswagen Golf
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
- Testvurdering og poeng Mazda3
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf