-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda Octavia 1.6 TDI 105 hk GreenLine
Kompaktbiler er ikke hva de engang var. Første generasjon Golf var 370 centimeter lang og bortimot livsfarlig å kollidere med. I dag er klassen, som bærer bilens navn, full av store, sikre og velkjørende biler.
- Innledning
Den tysk-tsjekkiske utfordreren kommer på det som ofte kalles «den bitre fjerdeplassen».
Skoda kan imidlertid ta med seg vår bekreftelse på at dette er «mye bil for pengene». Octavia fremstår som det den forsøker å være - rommelig, robust, enkel og billig. Samtidig har den en kvalitetsfølelse der den selvsagt flyter godt på mange detaljer som i utgangspunktet kommer fra mer prestisjetunge biler fra samme konsernet.
Det meste er nøkternt i en Octavia, men er du ute etter plass er dette det opplagte valget. Til tross for at den deler plattform med Golf, er bakseteplassen bra, og bagasjeplassen sensasjonell. Om du trodde du måtte ha stasjonsvogn, ta en titt på Octavia som kombi.
For å sitere en av testerne: «Jeg har bodd på hybler som er mindre enn bagasjerommet i denne.». I motsetning til Peugeot kler faktisk Octavia sin femtrinns girkasse. Den står godt til motoren, og gjør at den også er rask fra 0-100.
Samtidig er den i overkant høyt giret i femte, slik at vi måtte finne andre løsninger for å få gjort akselerasjonstesten fra 70-100. Langstrekket på Vålerbanen var ikke langt nok.
Octavia er definitivt satt opp for komfort, ved unnnamanøver på banen måtte vi betydelig ned i hastighet når vi satte fem voksne i bilen. Til gjengjeld fremstår den som harmonisk ute på veien, med god styrefølelse.
Vår testbil var en GreenLine som skal ha fokus på lavt utslipp – kanskje sparer man litt for mye inn på utstyrspakken. Selv om prisen er lav, sitter man igjen med følelsen at den kanskje skulle vært enda litt rimeligere.
Til slutt kaprer den likevel fjerdeplassen, mye på grunn av at den scorer jevnt høyt på det meste, og er suveren på bagasjeplassen. Et lite minus i margen får den fordi den bare har en gammel EuroNCAP-måling der den bare oppnådde fire stjerner.
Pluss:
Enorm bagasjeplass, mye bil for pengene.
Minus:
Lavt utstyrsnivå.
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Kia Cee'd
- Peugeot 308
- Renault Mégane
- Mazda 3
- Citroën DS4
- Volkswagen Golf
- Opel Astra
- Ford Focus
- Oppsummering
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
- Testvurdering og poeng Renault Mégane
- Testvurdering og poeng Mazda 3
- Testvurdering og poeng Citroën DS4
- Testvurdering og poeng Skoda Octavia
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf
- Testvurdering og poeng Opel Astra
- Testvurdering og poeng Ford Focus