Nissan Leaf

Volkswagen e-Golf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan Leaf

Volkswagen e-Golf

Nissan Leaf

Volkswagen e-Golf

Nissan Leaf

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf

Slått på målstreken - del 2

Når Kia Soul vinner foran VW Golf og klasse¬leder Nissan Leaf i vår omfattende elbiltest beviser det at når brukerne tas på alvor så blir resultatet bra.

Publisert Sist oppdatert

Like på støy

Støymessig kommer bilene ganske likt ut. På grunn av manglende motorlyd er de alle svært støysvake til 50 km/t. Deretter overtar dekkstøyen, og ved 80 km/t støyer elbilene like mye innvendig som deres bensin-/dieselkonkurrenter.

Rent kjøremessig vinner Golf, ikke minst fordi den er klart mest sportslig. e-Golf gir faktisk en anelse GTI-følelse. At bilen veier rundt 300 kilo mer enn standard-Golf, merkes knapt. Også Kia kjører bra. Til tross for den tunge vektleggingen av komfort henger også Leaf godt med i svingene.

Golf har det beste infotainmentanlegget med stor og skarp skjerm. Også Soul og Leaf gir god og relevant informasjon til brukeren. Rekkevidde er et viktig ord for elbileiere, særlig etter at Tesla med Model S banket alle andre elbiler ned i stikkontakten. Av de tre testbilene oppgir Kia å ha lengst rekkevidde med 212 km, fordi den har størst batteri. De andre to oppgir henholdsvis 199 km (Nissan) og 190 km (VW).


Omtrent lik rekkevidde

Men vår test viser at den praktiske rekkevidden vil være omtrent lik for de tre, avhengig av fart, kjørestil og temperatur. Så snart du skrur på varme- eller AC-anlegget forsvinner 20-30 km rekkevidde med en gang, og regn ikke med mer enn rundt 100 km rekkevidde midt på vinteren.

Testbilene lades normalt hjemme eller på jobben i vanlig stikkontakt eller dedikert vegglader som gir raskere lading. Lading langs landeveien er enkelt med Leaf og Soul fordi de har standard japansk hurtigladesystem (Chademo) som er tilgjengelig på så godt som alle offentlige hurtigladestasjoner.

Golf derimot er tilpasset den nye europeisk/amerikanske ladestandarden som ikke er kompatibel med den japanske. Alle nye hurtigladestasjoner bygges med begge ladestandarder, men foreløpig er det ytterst få av dem.

I tillegg til rekkevidden betyr levetiden på batteriene alt for verdien på en elbil. Defekt batteripakke gjør bilen så godt som verdiløs. Golf er den best elgaranterte av testbilene med åtte år på den elektriske drivlinjen (fem år på selve bilen), fulgt av Kia med sju år på alle sider ved bilen. Nissan har dessverre bare fem års garanti på Leaf og dens drivlinje.

LES VIDERE:
- Del 1
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Kia Soul EV
- Testvurdering og poeng Nissan Leaf
- Testvurdering og poeng Volkswagen e-Golf

Powered by Labrador CMS