-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Slått på målstreken - del 2
Når Kia Soul vinner foran VW Golf og klasse¬leder Nissan Leaf i vår omfattende elbiltest beviser det at når brukerne tas på alvor så blir resultatet bra.
Like på støy
Støymessig kommer bilene ganske likt ut. På grunn av manglende motorlyd er de alle svært støysvake til 50 km/t. Deretter overtar dekkstøyen, og ved 80 km/t støyer elbilene like mye innvendig som deres bensin-/dieselkonkurrenter.
Rent kjøremessig vinner Golf, ikke minst fordi den er klart mest sportslig. e-Golf gir faktisk en anelse GTI-følelse. At bilen veier rundt 300 kilo mer enn standard-Golf, merkes knapt. Også Kia kjører bra. Til tross for den tunge vektleggingen av komfort henger også Leaf godt med i svingene.
Golf har det beste infotainmentanlegget med stor og skarp skjerm. Også Soul og Leaf gir god og relevant informasjon til brukeren. Rekkevidde er et viktig ord for elbileiere, særlig etter at Tesla med Model S banket alle andre elbiler ned i stikkontakten. Av de tre testbilene oppgir Kia å ha lengst rekkevidde med 212 km, fordi den har størst batteri. De andre to oppgir henholdsvis 199 km (Nissan) og 190 km (VW).
Omtrent lik rekkevidde
Men vår test viser at den praktiske rekkevidden vil være omtrent lik for de tre, avhengig av fart, kjørestil og temperatur. Så snart du skrur på varme- eller AC-anlegget forsvinner 20-30 km rekkevidde med en gang, og regn ikke med mer enn rundt 100 km rekkevidde midt på vinteren.
Testbilene lades normalt hjemme eller på jobben i vanlig stikkontakt eller dedikert vegglader som gir raskere lading. Lading langs landeveien er enkelt med Leaf og Soul fordi de har standard japansk hurtigladesystem (Chademo) som er tilgjengelig på så godt som alle offentlige hurtigladestasjoner.
Golf derimot er tilpasset den nye europeisk/amerikanske ladestandarden som ikke er kompatibel med den japanske. Alle nye hurtigladestasjoner bygges med begge ladestandarder, men foreløpig er det ytterst få av dem.
I tillegg til rekkevidden betyr levetiden på batteriene alt for verdien på en elbil. Defekt batteripakke gjør bilen så godt som verdiløs. Golf er den best elgaranterte av testbilene med åtte år på den elektriske drivlinjen (fem år på selve bilen), fulgt av Kia med sju år på alle sider ved bilen. Nissan har dessverre bare fem års garanti på Leaf og dens drivlinje.
LES VIDERE:
- Del 1
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Kia Soul EV
- Testvurdering og poeng Nissan Leaf
- Testvurdering og poeng Volkswagen e-Golf