-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Subaru BRZ og Toyota GT86
Det hyler i dekk og skinner i brede smil – årets store GTI-test leverte varene og avslørte forskjellene.
- Innledning
I standardutgave er det det er vanskelig å skille Subaru BRZ og Toyota GT86 fra hverandre. Dette er biler som setter kjøreglede og lekefaktor langt foran funksjon.
Den største forskjellen på de to bilene er at GT86 har fått en overhaling fra TRD, eller Toyota Racing Development, som er barnets fulle navn. Det inkluderer feitere hjul og strammere dempere. Dessuten har de smekket på en god dose aerodynamiske godbiter som inkluderer en bakspoiler av dimensjoner sist sett på 1970 Plymouth Road Runner Superbird...
GT86 og BRZ er biler som krever å bli kjørt, du må jobbe for å få ut det maksimale av disse to. En av årsakene er at vi her til en viss grad snakker om får i ulveklær. Både Toyotaen og Subaruen ser sinte og skumle ut, men får bank av både Focus ST og Golf GTI, både i våre målinger og når vi setter fart rundt banen.
Til gjengjeld var det ingen tvil om hvilke som var de mest populære bilene å leke seg med på banen. Etter en gjennomgang av bildematerialet har vi gjort Subaru-importøren oppmerksom på at de kanskje bør legge inn en bestilling på et sett bakdekk…
For det er styring, balanse og drivlinje som sørger for å gjøre dette til lekebiler i en egen klasse, ulempen er at 200 hester fra en sugemotor som trenger litt turtall for virkelig å tyne ut det ytterste, sørger for å begrense litt av den mest ytterliggående lekenheten, særlig på bane.
En av grunnene til bredsladd-egenskapene til disse bilene, har jo vært at de blir levert på smale og relativt harde dekk hentet fra Toyota Prius. Så fort du begynner å gjøre noe med dette forandrer også kjøreegenskapene seg betydelig. Det viser seg da også tydelig når man som på «vår» GT86 setter på 225/40 ZR18 i stedet for standarddimensjonen 205/55 R16.
Subaruen har riktignok også fått litt bredere og lavere såler med 215/45 R17, men den har likevel altså beholdt en del av sin svakhet for bakhjulsslipp, mens Toyotaen nå bare styrer gjennom svingene med forbedret presisjon.
All kjøregleden i disse bilene kompenserer for svært mye. Vi kunne godt leve med at bagasjerommet er lite og klønete å bruke på grunn av sin smale lukeåpning, og at baksetene knapt har plass til små barn med korte ben.
Ulempen som gjør det litt vanskelig å leve med disse bilene er den ekstremt dårlige støydempingen. Vi har full forståelse for at det skal bråke litt i en sportsbil, men at det skal være nødvendig med så mye dekkstøy at du knapt hører motoren, er ikke like lett å forstå. Vi vet at dette ikke er noe ukjent problem, og at enkelte forhandlere allerede har begynt å eksperimentere med etterisolering for å gjøre bilene litt lettere å leve med.
Det finnes sikkert forklaringer for hvorfor det har blitt sånn, dette er jo en relativt billig bil før norske avgifter og målet har vært å gjøre den lett – men her har det kanskje gått litt for langt.
Vi skjønner heller ikke hvordan det i 2013 er mulig å levere en bil med et stereoanlegg som er så vanskelig å betjene som det som sitter i Subaruen, selv om dette nok også er levert fra Toyota, har sistnevnte i hvert fall noen knotter til å justere volum og betjene navigasjonen med.
Når det er sagt, finn deg noen svingete veier, kjenn på de perfekt vektede girskiftene og en styring som drar deg gjennom svingene. Det er ikke vanskelig å elske denne bilen, men test den mer enn bare en liten runde rundt butikken før du bestemmer deg.
LES VIDERE:
- Innledning
- Alfa Romeo Giulietta QV
- Ford Focus ST
- Volkswagen Golf GTI
- Hyundai Veloster Turbo
- Nissan Juke Nismo
- Subaru BRZ og Toyota GT86
- Testvurdering og poeng Alfa Romeo Giulietta QV
- Testvurdering og poeng Ford Focus ST
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf GTI
- Testvurdering og poeng Hyundai Veloster Turbo
- Testvurdering og poeng Nissan Juke Nismo
- Testvurdering og poeng Subaru BRZ
- Testvurdering og poeng Toyota GT86