-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tett i toppen - del 2
Kan Toyota Avensis med fersk ansiktsløftning matche sin nære konkurrent gjennom mange år, Volkswagen Passat? Etter å ha kjørt de to rivalene gjennom våre testdisipliner, var resultatet – til overraskelse for noen – svært jevnt.
- Del 1
Legger lista
Passat er målestokk for alt annet i klassen. Den fikk sin oppfriskning høsten 2010, i et så vidt stort omfang at Volkswagen valgte å kalle den sjuende generasjon.
Bortsett fra ny front, helt i tråd med den design-DNA som vi har sett på alle nye modeller fra Wolfsburg de seneste årene, er det på utstyrssiden at de aller største endringene har skjedd.
Det generelle nivået av standardutstyr på Passat er høyere enn før, og ikke minst imponerer listen over tilleggsutstyr. Det er en rekke støttesystemer som for noen få år siden bare var mulig å få på de dyreste bilene, for eksempel nødbrems som automatisk bremser bilen for deg hvis et hinder plutselig dukker opp foran bilen.
Det er neppe noen overraskelse, men du får det absolutt ikke gratis. Radarbasert adaptiv cruise control, parkeringsassistanse som i praksis parkerer bilen for deg, massasjefunksjon i førersetet, og automatisk trøtthetsovervåking som sier fra når du bør ta deg en pause – for å nevne noe fra menyen. Av disse tingene er det bare det sistnevnte vår testbil er satt opp med.
Velkjent interiør
Avensis har fått en oppfriskning også innvendig, men tidligere Avensis-eiere vil ikke ha noen problemer med å finne igjen knapper og brytere – med bind for øynene. Alt finnes på samme plass som før, det handler om mindre hardplast og høyere opplevd kvalitet. Sagt på en annen måte, materialer og overflater ser ikke så billige ut som tidligere.
Førermiljøet i Avensis er likevel ikke perfekt. Etter undertegnedes mening har rattet fortsatt for snau lengderegulering, så sittestillingen blir et kompromiss mellom riktig avstand til rattet og riktig avstand til pedalene. Dessuten stiller vi spørsmålstegn ved mange funksjoner på berøringsskjermen, som ikke egner seg for betjening under kjøring.
Sånn sett er førermiljøet i Passat hakket bedre. Det er lett å finne seg til rette ved rattet, og sittekomforten er det lite å utsette på. Betjening av funksjonene på informasjonsskjermen skjer med en blanding av berøring og knappetrykk, for det meste uten å ta hendene fra rattet. Meget bra. At vår Passat ikke har navigasjonssystem, kan vi vel kalle pussig – ettersom skjermen allerede sitter der.
I bakrommet
Bagasjevolumet er en viktig grunn til at kundene velger stasjonsvogn. Det er praktisk å kunne laste inn barnevogn og andre større gjenstander raskt og enkelt. Bagasjerommet er tilsynelatende noe større i Passat, men volumet i begge bilene er oppgitt inkludert rommet under gulvet.
I praksis er det liten forskjell på bilene når det gjelder lastevolum. Vil du ha helt flatt gulv i Passat, må baksetets sitteputer vippes opp mot forseteryggen, noe som reduserer lastelengden.
På den annen side er det liten høyde under dekselet i Avensis, så det er lettere å få inn en barnevogn i Passat. Ingen har noe overtak når det gjelder nyttelast, men Avensis kan trekke 200 kg tyngre tilhenger enn Passat, hvor trekkevnen er redusert på grunn av de ulike grepene som er gjort på BlueMotion-utgaven.
På stallen
Minste dieselmotor innebærer at Passat har 105 hk, mens Avensis har 124, altså høyst moderate motorer, begge koblet sammen med sekstrinns manuell girkasse.
Selv om bilene veier nærmere 1600 kg med sjåfør, ligger det teoretiske forbruket godt under halvliteren på mila ved blandet kjøring. Testforbruket endte på 0,58 liter/mil på begge bilene – slett ikke verst med tanke på at vi absolutt ikke kjørte spareløp, og at denne årstiden gjerne betyr temperaturer rundt ti blå.
LES VIDERE:
- Del 1
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Toyota Avensis
- Testvurdering og poeng Volkswagen Passat