BMW 220i cabriolet
BMW 220i cabriolet
BMW 220i cabriolet
BMW 220i cabriolet
BMW 220i cabriolet
BMW 220i cabriolet
BMW 220i cabriolet

Toppløse tyskere i vårsola - del 2

Vind i håret. Smil om munnen. Vår i luften. Sol på himmelen. Alt er klart for årets kabriolet-sesong.

Publisert Sist oppdatert

Men det er ingen tvil om at BMW-motoren – og ikke minst girkassa – ligger et lite hestehode foran.

For ikke mange år siden ville en to-liters bensinmotor i BMW vært rekkesekser, men nå er det fire-sylindrede motorer som gjelder. Men den silkemyke motorgangen og den eksepsjonelt raske og komfortable automatgirkassa, får meg til å lure på om hypen rundt dobbelt-clutch-kasser egentlig har noe for seg.

At 2-serie samtidig har bakhjulsdrift, gjør at hele drivlinjen til BMW oppleves som både morsommere og kraftigere.

150 kilo fordel
På den annen side; de 44 hestekreftene 220i har ekstra kontra Audien er det ikke så lett å merke noe til ute på veien.

For Audien er faktisk 150 kilo lettere enn BMW-en! 1380 kilo er en respektabel lav vekt for en kabriolet med «fire» seter.

Det merkes. A3 virker lettere i steget, og virker å være like rask som sin duellant ute i det virkelige liv. Som moderne Audier og Volkswagener flest (de med MQB-plattform i bunn) går det noe ut over kjøreegenskapene – spesielt i akselerasjon fra stillestående og i krappe svinger med lav hastighet.

Da føles hjulopphenget foran på Audien litt for enkelt. Men totalt sett kjører Audien veldig fint – bare ikke like godt som bilen fra kjøremaskinkongene i BMW.

Det BMW vinner på kjøreegenskaper, taper den riktignok på andre fronter. Og strengt tatt er dette en kabriolettest. Og som kabriolet fremstår Audien rett og slett som mer gjennomtenkt. Hør bare:

A3 har langt bedre varmeseter enn 220i. Audi har varmedyse i nakken – nydelig på småkalde dager. Audi har belteholder på stolhjørnene. A3 feller ned (og opp) alle fire vinduer med ett trykk (i BMW-en må man holde knappen nede).

A3 veksler automatisk mellom åpen og lukket takmodus på klimaanlegget. Og BMW-en har av en eller annen merkelig grunn antennepisk – i tillegg til en haifinne på bagasjelokket. Audi har skjult all antenneføring i frontruten.

Det kan nesten virke som om BMW bare har klippet taket av en 220i coupé, og latt det stå til. Audi har gjort hele kabriolet-transformasjonen mer helhjertet.

Da får det ikke hjelpe at BMW har varme i rattet (som fungerer helt OK), og en tanke mindre vindstøy med taket nede.

Ubrukelige bakseter
Mye av vindstøyen og luftstrømmingen i nakken fjernes enkelt i begge bilene med vindskjermene bak forsetene. Da blir også baksetene ubrukelige, men for å være helt ærlig; de er ubrukelige uansett. I hvert fall som seter. De funker best som lagringsplass. Men den elegante slenge-matvarene-over-ripa-bevegelsen blir også umulig med vindskjermen på plass.

Og bagasjerommet? Fungerer godt – sammen med baksetene – som lagringsplass for en ordentlig langtur for to personer.

Hadde dette vært en duell mellom tilsvarende biler i coupé- eller kombi-format, hadde nok 2-serie stått veldig sterkt, men det hele koker ned til hvilken av disse bilene som fungerer best som kabriolet. Kjøreegenskapene er ikke det aller viktigste – her handler det om å nyte dagene med vind i håret, smil om munnen, vår i luften og sol på himmelen.

Og som kabriolet fungerer rett og slett Audi A3 best.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

LES VIDERE:

- Del 1

- Konklusjon

- Testdata

Powered by Labrador CMS