-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Auris
Honda hevder å være verdensmester i bagasjerom i kompaktklassen, men møter heftig konkurranse fra hybride Toyota Auris og ikke minst fra klasseleder VW Golf.
- Innledning
Testens eneste bensin/elektriske hybridbil stiller med klassens mest komiske tilhengervekt: 350 kilo. Det holder til hageavfall i normal tilhenger, men heller ikke mer. Fortsatt forstår vi ikke hvorfor det skal være så vanskelig å henge en tilhenger med last etter en hybridbil?
Er du en aktiv tilhengerbruker så har Auris derfor lite å tilby deg.
Toyota har solgt inn Auris på lavt forbruk, og selv om bilen i testen overbrukte med 35 prosent i forhold til oppgitt forbruk, er faktisk 0,50 liter bensin per mil i praktisk bruk ikke bare svært godt, men også 25 prosent under forbruket til Honda Civic. Slik blir det penger av i årenes løp. Det er lett å bli litt grønn på fingertuppene av å kjøre Auris.
Bilens kjente pålitelighet bidrar til å holde eierkostnadene nede. Med Auris henvender Toyota seg til mennesker som ikke utfordrer en bils egenskaper. Her vektlegges komfort mer enn kjøredynamikk. Men hvorfor må alt inni bilen se så billig ut og på grensen til det simple? For utvendig er Auris ganske fiks å se på.
Og når skal vi slippe unna det trinnløse CVT-giret som gjør litt engasjert kjøring til en ganske slitsom affære?
Auris stiller i testen med hele 136 hk, det bare kjennes ikke slik når venstrefila inntas og forbikjøringen starter. Målinger viser også at den er klart langsommere enn Golf - men ikke dårligere enn enda mer motorsterke Civic.
Vi savner også førerstøtte- og automatbremsesystemer som gjør hverdagskjøringen enklere og tryggere. Det er nok å nevne at begge de andre bilene i testen har det. Bare ikke Auris.
Skattefordeler kompenserer for dyrere mekanikk i hybride biler. I testens tilfelle kommer derfor Auris best ut. Den koster i grunnpris 30.000 kroner mindre enn Golf og 52.000 kroner mindre i testet utgave. Civic befinner sted mellom de to.
LES VIDERE:
- Innledning
- VW Golf
- Honda Civic
- Toyota Auris
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng VW Golf
- Testvurdering og poeng Honda Civic
- Testvurdering og poeng Toyota Auris