Toyota Hilux
Toyota Hilux
Toyota Hilux
Toyota Hilux
Toyota Hilux

Toyota Hilux: Sliteren

I riktig gamle dager var det hesten som gjorde jobben når tunge lass skulle flyttes. Nå har hesten fire hjul og lasteplan. Pickupen er det moderne menneskets arbeidshest.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Akkurat som Fords F-serie troner på toppen i de store bilenes pickup-verden, er Toyota Hilux kongen blant de kompakte. Selv ikke utallige forsøk fra Top Gear tok livet av bilen.

Hilux går igjen som linselus i krigsreportasjer fra Midtøsten og Asia, og er eneste bil som duger i gruvene på Svalbard. Der har jeg med egne øyne sett hvordan gruvebilene ser ut etter kun dagers bruk, og at de holder i årevis under de mest ekstreme forhold, sier det meste om kvaliteten.

Dette er altså sliteren i dette selskapet.

Åttende generasjon
Så når Toyota nylig sendte åttende generasjon av Hilux ut i arbeid, er jeg helt sikker på at de ikke har firt på kravene til kvalitet og utholdenhet.

Det merkes tydelig inne i bilen. Selv om komforten er forbedret, instrumentering oppgradert og førerstøttesystemene flere, er det ikke til å komme bort fra at Hilux egner seg bedre i anleggsdrift enn som taxi til operaen. Her slår den følge med Isuzu D-Max.

God bakkeklaring
Selv om bakkeklaringen under akslene ikke er bedre enn konkurrentene, er Hilux så mye høyere under resten av bilen at den derfor tar seg bedre fram i uveisomt terreng. Det skal mye til at den blir hengende fast.

Hilux kan trekke 3200 kilo, mot 3500 kilo for flere av konkurrentene. Derimot laster den 1040 kilo, drøyt 300 kilo mer enn Amarok. Nå er neppe lavere trekkvekt og høyere lasteevne avgjørende i valg av bilmodell.

Bare 150 hk
Motorkraft kan derimot avgjøre bilvalget. Her overrasker Hilux med kun 150 hk motor i Norge, mens dagens standard nærmer seg 200 hk for en bil med egenvekt på 2,1 tonn. Riktignok er motorkraft og moment økt fra forrige Hilux, men samtidig droppet Toyota å tilpasse den gamle 3,0-literen med 171 hk til europeiske avgasskrav.

Selv uten å være lastet, blir Hilux hengende etter Ranger, Navara og Amarok. Dessverre hadde ikke Hilux tilhengerfeste, så testlaget kan ikke si noe om hvordan den ter seg med noe tungt på slep.

Skjermtrøbbel
Testlaget har tidligere klaget på infotainmentløsningen i flere av Toyotas modeller. Også i Hilux oppleves skjermen billig, rotete å finne fram på, og med kun trykkfølsom volumknapp. Hvordan komme enkelt fram til radiokanalene? spurte flere om.

Jeg har tidligere anbefalt Toyota å studere Mazdas strålende infotainmentløsning. Det ligger fortsatt fast. Og hvorfor har Toyota gjemt bort viktige funksjonsbrytere foran koppholderne nede ved mellomakseltunnelen?

Noen vil sikkert oppleve meg surmaget. Det er ikke hensikten, men Hilux tvinger eventuelle kjøpere til i større grad å tenke gjennom bilbehovet fordi den scorer lavt på personbilegenskapene, men desto høyere på offroad- og anleggsegenskaper.

Hilux bygges som enkeltcab, extracab og dobbeltcab. Kun de to siste tas til Norge. Bilen bygges i Sør-Afrika.

LES VIDERE:

- Innledning

- Ford Ranger

- Isuzu D-Max

- Nissan Navara

- Toyota Hilux

- VW Amarok

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS