-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Prius
Hva er forbruket, egentlig, på ladbare hybridbiler ved normal kjøring? Allerede nå har vi testet Prius Plug-in som kommer til Norge på sensommeren, og vi tok med både Opel Ampera og en helt vanlig BMW 320d. Resultatet ble som ventet
- Innledning
Prius har vært på markedet siden årtusenskiftet, og har nå kommet til generasjon tre i teknisk utvikling. Prius Plug-in, som vi kjører her, må kunne kalles fjerde generasjon ved at den har en ny driftsform, og kan lades til ca 20 kilometers kjøring i løpet av et par timer fra en kontakt på veggen hjemme.
Ikke forvent at plugg-inn-utgaven er en ny bil. Både eksteriør og interiør er helt identisk med dagens Prius, også den særpregede girvelgeren. Den eneste lille forskjellen er at instrumentpanelet har fått plass til en ny opplysning; batterienes ladestatus etter at bilen har vært plugget inn.
Kjøreegenskapene er det heller ingen endring på. Vi tror neppe noen kjenner at nykommeren er 50 kg tyngre, på grunn av større batteripakke enn sitt opphav. Noe overraskende har Prius bedre plass enn Ampera, ikke minst gjelder det benplass i baksetet og volumet i bagasjerommet. Den har også ca. 50 kg høyere nyttelast.
Vår testbil er en førseriebil som på enkelte punkter skiller seg fra bilen som kommer i serieproduksjon og som vil være på plass her i landet på sensommeren. Den endelige prisen er ikke fastsatt.
En viktig forskjell er at forbruket senkes fra 0,27 til 0,21 liter/mil når alle detaljer er finjustert på produksjonsbilen, og dermed redusere CO2-utslippet fra 59 til 49 g/km. Dessuten blir ladekontakten flyttet fra venstre forskjerm til venstre bakskjerm ved siden av bensinpåfyllingen.
Vi startet også Prius-testen med å kjøre på bare strøm, og kjøre bilen tom for strøm før bensinmotoren overtok fremdriften. Da vi startet, sto det på skjermen i bilen at rekkevidden med strøm var 20,2 km. I vanlig fart på normal landevei var batteriene tomme etter 16,5 km.
Etter to dagers kjøring viste testforbruket på Prius Plug-in 0,443 liter/mil for den totale kombinerte kjøringen med strøm og bensin, mens det endte på 0,461 liter/mil for strekningen med bare bensindrift.
LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Ampera
- BMW 320d
- Testforbruket
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Opel Ampera
- Testvurdering og poeng Toyota Prius
- Testvurdering og poeng BMW 320d