-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tre tøffe tryner - del 2
Tre premium-stasjonsvogner får bryne seg på hverandre. Klarer den nye 5-serien å klatre til topps i klassen? Blir det stjerne-seier? Eller er det svenske alternativet det som stjeler våre hjerter?
Med knallgode seter, lavt støynivå og et nydelig justerbart understell er det BMW-en som stikker av med kjørepremien. Jeg er ikke overbegeistret for det voldsomt tykkpolstrede M-rattet, og all den blanke finishen i interiøret tiltrekker seg støv og riper – men BMW har egentlig bare polert på noe som var veldig bra fra før av, og kommer godt ut av det.
Blank og lettripet er det også i Mercedesen. Vår testbil var spesifisert omtrent så grått og kjedelig at den like gjerne kunne hatt drosjeskiltet på taket. Det den samstemte følelsen hele testpanelet har om at Mercedesen gir oss lyst til å kjøre veldig langt, forklarer kanskje også delvis hvorfor så mange drosjeførere favoriserer E-klasse som kontorplass.
Den lave sittestillingen i komfortable stoler (som ikke en gang er de råeste man finner i utstyrslista) gjør at jeg nøler litt med å bytte bil i løpet av testdagen.
3, 2, 1
Mercedes vinner komfort-kategorien. Testbilen var ikke utstyrt med luftfjæring, men med det Mercedes kaller «senket komfortunderstell». Det betyr stålfjærer og eksepsjonelt behagelig fremferd. Til gjengjeld trives den ikke fullt så godt når landeveien blir trang og svingete, og kompromisset her treffer BMW bedre.
Volvoen med kun forhjulsdrift blir etter hvert frakjørt i dette selskapet. Ikke nødvendigvis bokstavelig, men understell og kjøreegenskaper klarer ikke matche de to tyskerne. Hjemmekoselig interiør til tross, det blir tredjeplass på V90 i dette selskapet.
Mercedes imponerer totalt sett med utsøkt komfort, et fremtidsrettet og lekkert interiør, og en generell følelse av at man har lyst å tilbringe lang tid bak rattet. Et svært bagasjerom gir også plusspoeng, men det myke understellet får litt for mye å bryne seg på langs norske landeveier.
Da står vi igjen med BMW-en. For noen er kanskje oppgraderingene fra forrige generasjon for små, og det kan vi forstå. Men det virker som om BMW har tatt den forrige utgaven og rett og slett bare gjort alt litt finere og litt bedre.
Multimedienyhetene fremstår som litt «funnet på i siste liten», men de beste kjøreegenskapene, den beste drivlinjen og det laveste opplevde forbruket vinner den tryne-testen denne gang.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testdata og poeng