-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vårt valg: Audi A8
Høystatus er stikkordet, firedørs sedaner på dette nivået er ikke allemannseie. Det er ikke hver dag vi kjører test med to biler som til sammen koster 3,1 millioner kroner. Audi A8 møter Jaguar XJ.
- Innledning
Dette handler om biler for folk som ikke trenger å låne pengene – eller for storkonserner og statsministre.
Med andre ord biler for godt voksne som like gjerne blir kjørt som kjører selv.
Snakker vi om representasjonsbiler, bør lang utgave velges. Det innebærer ca 12 cm lengre akselavstand og tilsvarende bedre benplass i baksetet. For prisen betyr dette at Audi A8 blir 32.700 kroner dyrere, mens Jaguar XJ får en økning på 64.500 kroner.
Vi har altså kjørt begge bilene i kort utgave, og det er ingen tvil om at det er Audi A8 som byr på de beste plassforholdene samtidig som det er lettere å utnytte bagasjerommet effektivt.
Kjøreegenskapene går også i favør av A8, ikke minst på grunn av fordelen av quattro på vinterføre.
Forskjellen i kjøregenskaper ville fremstått noe annerledes hvis testen var kjørt i juli i stedet for i julen.
Komforten er vel så god i Jaguaren, og hvis prislappens størrelse har noe å si for valget, er det også engelskmannen som kommer gunstigst ut på det punktet, takket være en noe mer beskjeden motor.
Testlaget legger mest vekt på diskret luksus og fine kjøreegenskaper denne gang, og foretrekker Audi A8 som sitt førstevalg.
LES VIDERE:
- Audi A8
- Jaguar XJ
- Testvurdering og poeng Audi A8
- Testvurdering og poeng Jagaur XJ