-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vi små en alen lange - del 2
Ikke la deg lure av barnesangen vi har valgt som tittel, for disse bilene er verken en alen lange eller egnet som eneste bil i barnefamilien. Men på 3,5 meter utvendig lengde er det grei plass for voksne par.
- Innledning
Ved rattet
Førerplassen byr på ganske lik sittekomfort, men Picanto har litt bedre sidestøtte.
Begge er enkle og oversiktlige, men i Citigo er tall og bokstaver på informasjonsskjermen for små til å kunne kalles lettleste. Picanto har dessuten betjening av radio og telefon på rattet.
Ingen av bilene har lengderegulering på rattet, bare tilt. For oss som har lange ben, betyr det som regel at sittestillingen blir et kompromiss hvor du enten må velge riktig avstand til rattet – og ha altfor stor knekk i kneleddet – eller velge riktig avstand til pedalene og styre med strake armer.
Lengdereguleringen av førersetet er det nemlig lite å utsette på, målebåndet viser at det er nøyaktig samme avstand fra pedalene til forseteryggen her i disse småbilene som i en hvilken som helst bil i familieklassen.
Kjører greit
Til å være småbiler har begge akseptable kjøreegenskaper samtidig som de byr på brukbar komfort. Som bybiler er de meget anvendelige, både sett i lys av enkel manøvrering og at hjuloppheng og fjæring takler brostein og trikkeskinner på en akseptabel måte.
Som langturbiler har de noe mer begrenset tiltrekningskraft. Ikke slik å forstå at det er direkte ukomfortabelt å ligge i 100 km/t på motorvei over lengre tid, men en merkbar forskjell fra større biler er at lydnivået ligger noe høyere.
Utstyrsfest
Begge bilene kan vise til en utstyrsliste som ville vært helt uvanlig på slike biler for bare to år siden. For Picantos del er standardutstyret spesielt imponerende fordi vår testbil har nivå Comfort, som ikke er det høyeste. Her finnes blant annet bakkestartassistanse, tåkelys foran, 14-tommers alufelger, bagasjenett og kroker og skinntrukket multifunksjonsratt.
På øverste hylle, som heter Exclusive og koster 15.000 kroner mer, får du med automatisk lyskontroll, ryggesensorer, 15-tommers alufelger, solskjerm med LED-lys og sminkespeil samt «follow-me-home»-lys.
Citigo er noe mer beskjedent utstyrt i basisversjon, men i vår testbil som har øverste nivå Elegance, finner vi blant annet den aktive bremseassistenten City Safe, navigasjon som kan løsnes og brukes bærbar, panoramatak, ryggesensorer, oppvarmede utvendige speil, halogenlys med høydejustering, skinnratt og automatisk klimaanlegg. Begge bilene har dessuten Isofix-feste for barnestoler i baksetet.
LES VIDERE:
- Del 1
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Kia Picanto
- Testvurdering og poeng Skoda Citigo