-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen e-Up
Selv med fulladede batterier kan du ikke legge mer ambisiøse planer enn at neste ladepunkt må ligge innen en radius på 13 mil, helst enda nærmere på vinterstid. Her snakker vi om en ladet duell.
- Innledning
Det er bare skiltet som avslører at dette er en elbil, og ikke en «vanlig» Up. Instrumenteringen er naturlig nok noe forskjellig, men førermiljøet og interiøret ellers er likt. Bagasjerommet har tilnærmet samme størrelse, batteripakken stjeler altså ikke av lastevolumet.
Den elektriske utgaven av Up er merkbart raskere enn den bensindrevne – og ikke minst har den høyere dreiemoment. Bilen kan ellers kort og greit beskrives som lettkjørt, men den bærer preg av å være en småbil med kort akselavstand, den er forholdsvis stump og stiv.
Volkswagen har oppgitt anslagsvis rekkevidde for e-Up under både sommer- og vinterforhold. Om sommeren er rekkevidden oppgitt til 120 – 165 km, mens den oppnåelige distansen om vinteren er oppgitt til 80 – 120 km. Et grovt anslag tilsier altså at rekkevidden reduseres med 30 prosent i den kalde årstid.
Begge bilene har en knapp for eco-modus som endrer gassresponsen, og vifte og varme dempes ned. Sagt på en annen måte: Bilen blir sløvere, men det viktigste er at den bruker mindre strøm. Kjørestrekningen kan forlenges med noen kilometer, men på kalde dager merkes det i kupéen. Det er ikke alltid like enkelt å ta valget mellom rekkevidde og komfort.
Effekten av motorbremsing for å regenerere energi når gasspedalen slippes opp, virker langt mer avdempet i up enn i i3. Den foregår ikke like «brutalt» som i i3, men i virkeligheten skjer den i fire trinn, D1, D2, D3 eller B, hvor sistnevnte gir kraftigst bremseeffekt med tilhørende kraftigst gjenvinning av bremseenergi.
Ifølge spesifikasjonen har e-Up et strømforbruk på 11,7 kWh pr 100 kilometer. Under vår test, som foregitt i temperaturer rundt 8 og 10 kuldegrader, lå vi langt høyere i forbruk, typisk mellom 17,5 og 24,5 kWh.
Som standardutstyr er e-Up satt opp med hurtiglader. Da tar det bare en halv time å lade bilens batteripakke til 80 prosent kapasitet. Baksiden av medaljen er at hurtigladeren krever 32 ampere sikring – neppe noe for privatboligen, men kanskje arbeidsgiveren stiller opp med et par slike utenfor kontoret?
For lading hjemme kan du kjøpe en spesiell ladepakke som krever 16 ampere. Da må du regne med en ladetid på seks timer. Fra vanlig 10 ampere uttak er ladetiden for e-Up oppgitt til omtrent åtte timer.
LES VIDERE:
- Innledning
- BMW i3
- Volkswagen e-Up
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng BMW i3
- Testvurdering og poeng e-Up