-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
VW Amarok: Personbilen
I riktig gamle dager var det hesten som gjorde jobben når tunge lass skulle flyttes. Nå har hesten fire hjul og lasteplan. Pickupen er det moderne menneskets arbeidshest.
- Innledning
Amarok er den av testbilene som skiller seg ut på en jålete måte. Da Volkswagen bestemte seg for å gå inn i pickup-markedet med egenutviklet bil, skulle den være like mye komfortabel privatbil som robust anleggsbil.
Det viste seg å være en suksessformel. Siste oppgradering har gjort Amarok enda mer personbilaktig, så når du setter deg inn er det knapt noe som minner om at den også kan brukes som arbeidsbil med 3,2 tonn trekkevne.
V6-motor
Til Norge tas Amarok nå kun med 3-liters V6-motor (163/204/224 hk), sistnevnte med hele 550 Nm i moment. Amarok er derfor både raskest ut av startblokkene i testen, og har den høyeste sprintfarten ved å bevege seg tett opp mot 200 km/t. Imponerende, men kanskje ikke betydningsfullt til annet enn å skryte av.
På de manuelt girede bilen kobles firehjulsdriften inn ved behov, på automatgirvariantene er den permanent innkoblet.
Innvendig er Amarok akkurat som en personbil, og instrumentbordet er som i alle VW-biler. Du kjenner deg umiddelbart igjen selv om hardplasten trer tydeligere fram enn i eksempelvis Passat. Amarok var eneste i testen med uttrekkbar pute på forstolene.
Kostbar
Men VW vet å ta seg betalt for herligheten. Grunnversjonen koster foreløpig drøyt 100.000 kroner mer enn de fire andre i testen, den har lavest bakkeklaring (bare 19,2 cm), lavest lasteevne (bare 723 kilo) og mangler reduksjonsgir. Som anleggsbil blir Amarok mitt sistevalg.
Derimot er det herlig lyd i V6-sekseren (egentlig en Audi-motor som også brukes i VW Touareg). Men som trekkdyr kommer den til kort sammenliknet med Ford og Nissan. Forklaringen ligger i de åtte trinnene i automatkassen. Med tungt lass bak veksles det altfor ofte mellom de tre øverste trinnene, og dette maset ble jeg etter hvert ganske lei av. Bilen er også ganske mykt satt opp til å trekke de virkelig tunge lassene over lange strekninger.
Amarok var eneste i testen med baksete. På grunn av avgiftene prises setet til nær 300.000 kroner. Vondt var det å sitte i, og ikke på noen måte verdt prisen.
Men til å være såpass mye mer kostbar som varebil enn konkurrentene, overrasket det at den ikke var fullpakket med førerstøttesystemer som radarstyrt cruisekontroll, regnsensor og aktiv kjørefilhjelp.
Amarok kom opprinnelig fra Argentina, men bilene som selges i Norge bygges nå i Hannover i Tyskland.
OBS!
Riktig lasteevne på den oppdaterte utgaven av Amarok er 985 kg, mens maks tilhengervekt er 3.500 kg.
Oppdatert 14/12-2017.
LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Ranger
- Isuzu D-Max
- Nissan Navara
- Toyota Hilux
- VW Amarok
- Testdata og poeng