Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran

VW Touran: Moderne og lekker

Hva skjedde med de gjennompraktiske flerbruksbilene, utviklet for å gjøre hverdagen enklere for alle og særlig for barnefamilier? SUV-ene spiste dem til lunch, og flerbruksbiler står knapt å bilkjøperes handleliste.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Touran har Volkswagens MQB-plattformen i bunnen. Teoretisk vil den kunne utrustes med firehjulsdrift, men det har VW så langt droppet. Touran trekker kun på forhjulene.

Touran scorer jevnt på alle testpunktene. Den er knapt best på noe, men heller aldri dårligst. Selv med 27 centimeter kortere utvendig lengde enn S-Max, oppleves ikke Touran på noen måte trang, også her går det greit å sitte i tredje seterekke.

Bilen har også tre isofix barnesetefestepunker i baksetet. Bra, det.

Bare sju seter
Selv om både S-Max og Zafira leveres både som fem- og sjusetere, valgte VW-importøren å droppe femseteren, sannsynligvis fordi forskjellen i funksjonalitet og pris til Golf Sportsvan ble for liten.

Der Ford stiller med 180 hk/400 Nm og Opel med 170 hk/400, møter VW opp med bare 150 hk og 340 Nm i moment. Like fullt sprinter Touran fra de andre fordi den er innpå 200 kilo lettere.

Lettere bil betyr også lavere forbruk og hyggeligere CO2-utslipp. VW oppgir Touran-forbruket til 0,48 liter/mil i den europeiske kjøresyklusen. Vårt testresultat endte ganske nær, på 0,54 liter/mil. Det er hele to desiliter mindre per mil sammenliknet med S-Max, eller 300 liter (drøyt 4000 kroner spart) om bilen kjøres 15.000 kilometer i året.

Også i Touran sittes det i individuelle seter. Pluss for at ryggen på passasjersetet foran kan vippes framover til flat posisjon, for å gi plass til de virkelig lange gjenstandene. Tiguan laster eksempelvis greit to voksne, to barn og minst fem flatpakkede Billy-hyller.

Moderne
Selv med klassisk instrumentering har Touran den mest moderne cockpiten og i tillegg det ryddigste infotainmentanlegget å bruke. Lett å finne fram og tydelig informasjon.

Naturligvis leser Touran farts- og forbikjøringsskilt, og dens førerstøttesystemer sørger for å holde bilen innenfor oppmerkede kjørefelt dersom sjåføren skulle være ekstra uoppmerksom.

Ofte scorer Volkswagen dårlig på pris fordi merket vet å ta seg betalt for posisjonen det har i Norge. Men denne gang står prisbildet på hodet med Touran som billigst, både i grunnversjon og som testbil. Igjen slår vekt og utslipp inn. Touran-kundene slipper unna med drøyt 100.000 kroner lavere engangsavgift enn de som velger Ford og Opel.

Første generasjon av Volkswagen Touran var i mange år svært populær som varebil. Dagens modell kommer ikke på grønne skilt. De nye varebilreglene gjør det mindre interessant å foreta nødvendige tilpasninger for å få plass til den obligatoriske varebilkassen.

LES VIDERE:

- Innledning

- Ford S-Max

- Opel Zafira

- VW Touran

- Vårt valg

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS