-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opel Grandland perfeksjonerer merkevaren
En viktig bil for Opel
Opel Grandland er «Grand» på alle måter. I hvert fall ifølge Opel som lanserte «storheten» på hjemmebane for verdenspressen i tyske Rüsselsheim.
Den nye høyreiste stasjonsvognen Opel Grandland vil appellere til de som ønsker seg en relativt lettkjørt medium stor bil, med god lasteplass, lang rekkevidde, samt trivsel med gode utvendige og innvendige kvaliteter.
Midt i smørøyet
Nye Grandland kommer sent til et marked med likeverdige konkurrenter i C-segmentet, som er det mest foretrukne familiesegmentet i Norge. Der har Opel i en årrekke ikke hatt de mest attraktive produktene. Nå er de definitivt på plass. Nye Grandland byr på et fint utvendig design, bagasjeplass fra 550 til 1645 liter, generelt stor innvendig plass, mulighet til å trekke 1200 kilo hengervekt, en god rekkevidde, som starter på 523 km, og til det viktigste – en europeisk kvalitetsbil til 450.000 kroner. Dette gjør at Opel Grandland nå befinner seg midt i smørøyet blant konkurrentene.
SUV eller stasjonsvogn?
Det tar et års tid før Norgesutgaven med firehjulsdrift blir lansert.
– Det er lite Bertel O. Steen kan gjøre med dette, sier merkesjef for Opel, Reidar Holtedahl.
– Firehjulsdrift er langt foretrukket av de norske kundene, men vi kalkulerer likevel med et opplag på 1000 Grandland før Norgesutgaven med firehjulsdrift er her.
– Opel lanserer etterhvert også en «long range batteripakke», som gir en rekkevidde på over 700 kilometer. Riktignok blir det bare med forhjulsdrift, men vi tror at folk ikke ser på Grandland som en konkurrent til Jeep. Dette er en høyreist stasjonsvogn i C-segmentet, med masse plass og trivsel om bord. Firehjulsdriften blir en bonus.
Autobahn-express?
Grandland lanseres med «tysk understell». Det er dette som gjør Opel tysk og Peugeot fransk på samme plattform. Støtdemperprodusenten KONI har samarbeidet med Opel om et slags autobahn-oppsett, der demperne blir informert om veiforholdene, som igjen gjør at de skal spise underlaget på forskjellige måter.
De kaller det frekvens selektiv demping. Og det er hevet over tvil at bilen var meget stabil og ikke minst overbevisende stille ved 170 km/t. Om «støtdemper-frekvensene» fungerer like godt på norske kommunale veier i 80 km/t, vil vi vite mer om når bilen testes mot konkurrentene i Norge.
Betjeningen er oversiktlig. De viktigste funksjonene er «manuelle». Du kan velge mellom flere skjermstørrelser og dessuten «head-up» på frontruten.
Kjøreglede og lettvinthet
Bilens meget gode svingradius gjør den lettparkert. Du får for øvrig ingen parkeringshjelp utover 180 graders kamera i kombinasjon med parkeringssensorer. Dette er en Stellantis-installasjon, og den fungerer greit.
Styringen er elektrisk. Presis nok, men denne typen styring forteller ikke altfor mye om når grepet slipper på forhjulene. Ikke noe nytt i dette. Mister den grepet går hele alarmsentralen på jobb og rydder opp. De fleste konkurrentene byr på nøyaktig det samme.
Om futt og fart
213 hestekrefter og 345 Nm dreiemoment burde være greit nok, men med 2,2 tonn med batteribil har Opel justert motoren til å yte 9 sekunder fra 0-100 km/t. Du bør altså ikke utfordre en Tesla Model Y. Dette kan faktisk oppleves som litt tregt. På den annen side slites ikke dekkene så fort under heftige akselerasjoner. Bilen trekker dessuten helt ordinært lineært til 170 km/t. Kjøreegenskapene oppleves som gjennomsnittlig gode i klassen. Bilen ble ikke satt på spesielle utfordringer annet enn stadige møter med tyske fotobokser.
Setene er spesielt utformet for de som har ryggplager, men de er kanskje også minst like gode for den som ikke bruker ukentlig kiropraktor.
Det handler om trivsel
Høydepunktene er der likevel i stor grad. Opel introduserer en helt unik frontlyspakke, som nesten bokstavelig gjør mørket til dagslys. Du behøver ikke å tenke. Bilen doserer frontlyset etter omgivelsene. Og om du tror du har en bil som gjør det samme a la Mercedes, BMW eller Audi, kan du nesten glemme det. Opels lyspakke er for viderekommende. Den må riktig nok bestilles ekstra, men slik vi så det er det verd hver krone. Så må det nevnes at standard LED-matrix belysningen ikke står tilbake for konkurrentenes.
For oss sjåfører med en smule ryggproblemer er Grandland velsignet med en type seter som gjør deg mindre avhengig av fysioterapeut og kiropraktor. Behagelige til å være tysk der man som oftest sitter på straffebenken.
Keep it stupid simple …
Lettvint oversiktlig og logisk betjening, som i praksis er en glede i bruk, betyr blant annet mindre skjermbruk, noe Opel legger vekt på. De har minimalisert skjermbruken for usikre pekefingre. Du kan lage dine egne korte enkle veier til de bruksområdene du bruker ofte på skjermen. Men selv uten dette er det ganske enkelt å betjene denne bilen. Og. Heldigvis kan du betjene både radio og klimaanlegg, samt andre vitale ting via knapper og ikke skjerm. Det er en glede! Noen vil reagere på at navigasjonsskjermen på 10 tommer (x2) i f.eks. Carplay-modus blir oppsiktsvekkende liten. Dette løste seg enkelt ved å be om navigasjonen i «head up», som er en opsjon i innstegs-utgaven.
Dette er stikkordene som oppsummerer Opel Grandland:
• Verdenspremiere på intelli-Led
• Godt design.
• Stor innvendig plass.
• Fine resirkulerte nyproduserte materialer, dog med litt ekko i hardplasten.
• Betjening av brytere slik vi ønsker det.
• Meget god svingradius.
• Stille innvendig selv i høye hastigheter.
• Lettkjørt i forhold til tyngden.
I løpet av 2025 kan du kjøpe Long Range-utgaven med 700 kilometers rekkevidde, eller 82 kW med firehjulsdrift. Ladehastigheten på 160 kW kunne vært bedre, men det er tross alt jevnt med mange av konkurrentene, i hvert fall i 2024.
For høyt priset målt mot Kina-bilene?
Prisen burde være tiltrekkende for en europeisk produsent du kan stole på at også er her i fremtiden. 439.000 kroner i «Edition-utgave» og 20.000 kroner ekstra i GS-utgaven. Riktig nok må du legge til leveringskostnader, og så er det tilvalgspakker, farger og vinterhjul. En typisk norsk kunde vil likevel ikke betale mer enn 500.000 kroner. I sum er nye Grandland uten tvil Opels viktigste familiebil i Norge de nærmeste årene, men du verden som de skal få konkurrere.
Lasteplassen er god, faktisk i flere høyder. Setene deles 40-20-40. Det er ikke «frunk», plass i fronten, til ladekablene.
Kjøp bilen med standardhjul, som betyr 19-tommere for Norgesbruk. 20-tommerne er ment for motorvei og kan føles litt harde, til du passerer 140 km/t.
Plast og lys har erstattet krom.
OPPSUMMERT
Småbil som virkelig løfter fram smilet både for de som befinner seg inne den og de som ser den i trafikkbildet.
Opel Granland GS
Pris fra | kr 438.900 |
Pris testbil | 490.000 estimert |
Motortype | Elektrisk |
Motor | 213 hk/345 Nm |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 9,0 sek |
Toppfart | 170 km/t |
Batteri | 73 kWt |
DC-lading | 160 kW |
AC-lading | 11 kW |
Strømforbruk (test) | 16,9 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 423 km |
V2L/V2G | |
Dimensjoner (L/B/H) | 465/193/167 cm |
Akselavstand | 279 cm |
Bilvekt | 2 120 kg |
Nyttelast | Ingen data |
Tilhengervekt | 500 kg |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | 550/1 645 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent |