De første bilene kommer allerede i januar.

Hyundai Inster til Norge i januar - pris ikke klar

Liten og kjekk koreaner

Er smarte og parkeringsvennlige Hyundai Inster fremtidsbilen for små familier og single husholdninger med urban tilhørighet? Pris avgjør.

Publisert

Med Inster tar Hyundai utfordringen med bilens urbane trangboddhet på alvor. Når småbilen rulles ut på det norske veinettet ikke lenge etter at nyttårsrakettene har landet, vil Inster med bredde på 1,61 meter være den smaleste bilen i noen norsk bilbutikk. Selv i de aller minst bilvennlige parkeringshusene smyger den inn nærmest av seg selv.

Er det attraktivt? Neppe om dette var eneste argumentet for å velge bilen, men når det legges til at fire har god plass i boks-liknende Inster, at innredningsfleksibiliteten overgår alt annet i småbilklassen, at utstyrspakken omfatter det meste du kan komme på og at den lille tassen kjører som om den skulle høre til i bilklassen over, da gjenstår kun ett viktig spørsmål: prisen? Og det svaret foreligger ikke ennå.

Rett over 200 000 kroner?

Det betyr at produsent og importør, selv om de begge sitter på samme side av bordet, ikke er enige og at prisbildet fortsatt er for høyt i forhold til hva norske bilkunder er villige til å bla opp for en liten elbil når Citroën priser rimeligste E-C3 fra 208.000 kroner og Dongfeng nettopp har lanseringspriset Box til rett under 200.000 kroner. Også Renault kommer inn som en viktig konkurrent her.

Igjen betyr det at rimeligste Inster, den er forhjulsdrevet, ikke kan koste særlig over 200.000 kroner om den skal være attraktiv for mange.

Den kantede crossover-utformingen med de lavt plasserte frontlyktene gjør at bilen umiddelbart skiller seg ut i trafikkbildet.

Kjører som større biler

Jeg legger ikke skjul på en viss forutinntatt skepsis til veioppførselen til en såpass smal bil med tanke på at første kjøreetappe inneholdt noen mil i tysk motorveifart. Batteriene plassert nær asfalten og – til en småbil å være – innenfor en ganske lang akselavstand på 2,58 meter, eliminerer følelsen av småbil, selv når nåla nærmet seg 140 km/t. Og hvor var veistøyen som ofte skiller små biler fra de større fordi god lydisolering koster betydelig ekstra?

Mest av alt imponerer interiørfleksibiliteten i denne fireseteren med 50/50 splittet baksete.

Gode var setene å sitte i også.

Lass med utstyr

Nå skal jeg ikke påstå at Hyundai ikke vet å ta seg betalt for utstyr, men i utgangspunktet bestemmes ikke utstyrsnivået av bilens størrelse, så den lett kamuflerte prototypen av 3,83 meter lange Inster var utrustet med automatisk klimaanlegg, navigasjon, radarstyrt cruise med stopp og kjør-funksjon, totrinns varme i setene foran, varme i rattet, trådløs telefonlading, én-pedals funksjon, ulike kjøremoduser, kamerabasert blindsonevarsling på instrumentskjermen (som i de store Hyundaiene), soltak (på toppmodellen), V2L-mulighet (vehicle-to-load) i ladeporten– og selvfølgelig alt som kreves av hjelpemidler for å holde seg på veien, følge kjørefeltet automatisk så lenge man holder i rattet, ikke sovne bak rattet, rygge på andre biler eller fotgjengere, eller overskride gjeldende fartsgrenser uten forut å ha blitt varslet.

Kan legge ned forseteryggene

Mest av alt imponerer interiørfleksibiliteten i denne fireseteren med 50/50 splittet baksete. Lengderegulering av baksetet gjør det mulig å øke bagasjerommets størrelse fra 280 til 350 liter – som igjen øker til 1059 liter når seteryggene legges flatt. Men enda viktigste: fordi ryggen på passasjersetet foran også kan legges ned, er det fullt mulig å få med hjem manske lange gjenstander som eksempelvis noen Billy-hyller fra Ikea (de er litt over to meter lange) uten at passasjeren må ta bussen hjem.

Også førerseteryggen kan legges ned om to skal sove i bilen. Sitteputen i førersetet er utformet med to koppholdere inkludert.

Hadde det ikke vært kjekt med plass til tre i baksetet? Tja, løsningen kommer senere i 2025, men bilen blir ikke bredere av den grunn, så hvorfor velge femseter når fireseter synes smartere?

Ikke langt unna vinkelrett døråpning
Hyundai Inster skiller seg klart ut i trafikkbildet.
Pris avgjør om Inster blir en suksess i Norge.
Begge skjermene er 10,25 tommer.
Nedfellbar forseterygg gjør det mulig å frakte lange gjenstander inne i bilen.
Koppholdere bygd inn i seteputen på førersetet.
Funksjoner som i en langt større bil.
Strømuttak i ladeporten.
Blindsonevarsling i instrumentpanelet.
Vertikalt dørhåndtak.
USB og USB-C kontakter.

To batteristørrelser

Hyundai Inster kommer med to batteripakkestørrelser, begge basert på 400 volt teknologi og ikke 800 volt som i Ionig 5 og 6.

* Standard range: 42 kWt, 97 hk/147 Nm, 140 km/t toppfart og 327 km rekkevidde.
* Longa range: 49 kWt, 115 hk/147 Nm, 150 km/t toppfart og 370 km rekkevidde.

Det største batteriet lades med litt større ladefart enn det minste slik at begge lades fra 10 til 80 prosent kapasitet på 30 minutter, altså innenfor det som nå er blitt ladeindustristandard. 

Inster har ikke frunk og kan ikke trekke tilhenger. Men den laster inntil 75 kg på takbøylene.

Inster inngår ikke i Hyundais Ioniq-serie fordi bilen har fossile Casper i bunnen.

Hyundai Inster

Pris fraIkke klar
MotortypeElektrisk
Motorytelse97/115 hk/147 Nm
Drivlinje1A, forhjulsdrft
0-100 km/t11,7/10,6 sek
Toppfart140/150 km
Batteri42/49 kWt
Lading DC/AC73-85/11 kW
DC ladefart 10-80%30 min
Strømforbruk 100 km15,3 kWt
Rekkevidde (WLTP)327/370 km
V2L/230V3,3 kWt
Dimensjoner (L/B/H)383/161/158 cm
Akselavstand258 cm
Bilvekt1 305 - 1 423 kg
Taklast75 kg
TilhengervektKun for sykkel
Bagasjerom foranNei
Bagasjerom bak238/351 - 1059 liter
Garanti/km5 år/ubgrenset km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsenten

Powered by Labrador CMS