Det blir mange Porsche i Essen og en samling av 14 forskjellige utgaver av Porsche 356 – til og med en av de opprinnelige Gmünd coupeene fra 1949.

Klart for klassisk i Essen

Techno-Classica i Essen er en av Europas store hobby-bil utstillinger. I går åpnet den og stenger søndag – du kan fint rekke å få den med deg.

Publisert Sist oppdatert

Mer enn 2.700 biler frister arrangørene med.

Og – minst like stor attraksjon – mere enn 200 klubber er på plass.

Det er på klubbstandene det virkelig pleier å skje ting. Det er et eller annet med å overgå prestasjonene fra i fjor som alltid gjør det gøy å besøke dem.

Dessuten har de bedre greie på egne merker enn du kan kjøpe deg til fra noen bøker. Som regel har de også hjelpsomme spesialister dersom du trenger hjelp til en liknende bil, eller om du bare vil ta en prat og fortelle om bestefaren din som du tror hadde en nesten helt tilsvarende bil…

Og så har du en rekke av den mest prestisjetunge klassisk-bil selgerne. Disse kommer fra Tyskland, Sveits og Østerrike og er et helt annet utvalg med helt andre biler enn de du møter på Retromobile.

Arrangørene er også flinke til å hente biler til spennende møter. I år legges det vekt på Citroën DS som fyller 70 år, men minst like spesiell er en samling av 14 forskjellige utgaver av Porsche 356 – til og med en av de opprinnelige Gmünd coupeene fra 1949.

Det blir mye annet Porsche der også, og som vanlig har Mercedes-Benz samlet 19 MB-klubber og kuratert presentasjonen derfra, i tillegg til at Mercedes Klassisk selvfølgelig bidrar med sitt.

Mer enn 40 biler med stjerne får vi der.

Sjelden bil fra svensk samling

Men slapp av – alle de store italienske merkene er også godt representert. Blant annet har svenske Motikon med seg to Tesstarossa.

Det er forresten en annen artig svensk bil der også. I 1970 sendte Porsche en S2 til Pininfarina og ba dem lage en fireseter av den. Det gjorde italienerne så elendig (blant annet endte den på 1979 kg med 61 % på bakhjulene) at Porsche ikke ville ha noe som helst med den å gjøre.

Den har levd i en svensk privatsamling frem til nå.

Nå er ikke Techno Classica kjent som noen gammelbil utstilling, men noen skikkelige juveler fra litt tilbake får du også.

Ta direktefly til Düsseldorf

I den gruppen vil du finne et par førsteklasses Bugattier fra 30-tallet, en 1929 4,5 liters Invicta - den med det høye chassiset fra Le Mans, en sjelden Maserati 26 M, en TT Sprite, altså en halvannen liters Riley, fra 1936 og så mange BMW 328 du kan ønske deg.

Uansett hvor kjapt du har tenkt å rase gjennom utstillingen bør du beregne mer enn en dag. Den er nemlig enorm. Den fyller 120.000 kvadratmeter – det er 17 fotballbaner. 

Og de utendørs parkeringsplassene er fulle av biler som skal selges der og da. Særlig på utstillingens siste dag kan du sikre deg noen gode kjøp.

Heldigvis flyr SAS direkte på Düsseldorf. Du kan komme ned der på morgenen, så er det en rask togtur inn til Essen og så metro ut til utstillingen. Og du kommer til Oslo i rimelig tid to dager etterpå.

Det er fremdeles lenge til Oslo Motor Show. Dette er førsteklasses pausefyll mens du venter.

Powered by Labrador CMS